Dagens PS

Stellantis: Jeep-tillverkaren tappar nästan 50 procent

Bilkoncernen Stellantis vd Carlos Tavares var självkritisk efter att man halverat intäkterna
En självkritisk Carlos Tavares efter att Stellantis halverar sina intäkter (Bild: Fabio Ferrari/TT)
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup
Uppdaterad: 25 juli 2024Publicerad: 25 juli 2024

Bilkoncernen Stellantis halverar sina intäkter under första halvåret. Nu kan man tvingas sänka priserna för att ta tillbaka marknadsandelar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Stellantis-koncernen sänker sina intäkter rejält i den halvårsrapport de lämnade idag. Billtillverkaren, med kända märken som Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler och Peugot i portföljen, nästan halverade sina intäkter.

Intäkterna hamnade på 5,6 miljarder euro, en nedgång med 48 procent från samma period förra året. Detta skriver CNBC. Det justerade resultatet för de första sex månaderna blev 8,5 miljarder euro, vilket är en nedgång med 5,7 miljarder euro på året.

Som en konsekvens av det dåliga resultatet överväger man att ta tillbaka äldre modeller samt att sänka priser.

Externa och interna utmaningar

I en kommentar sa Stellantis vd, Carlos Tavares, att resultatet “reflekterade både en utmanande branschsituation och våra egna problem kring tillverkning”.

Han tänkte framför allt på en minskande marknadsandel i Nordamerika. Samt att koncernen har haft störningar i sin produktionskedja.

En ljuspunkt Tavares försökte lyfta fram var att man lanserat över 20 nya modeller under första halvåret.

Aktien föll ungefär 10 procent under förmiddagens handel, skriver BNN Bloomberg. Problem har varit kända en längre tid, men det stora tappet överraskade trots detta.

ANNONS

Senaste nytt

Stellantis arrogans problem säger vd:n

ANNONS

Tidigare i vår använde Carlos Tavares ordet arrogans för att beskriva både sin och företagets misstag, skriver Fortune.

Han tog på sig ansvaret för att inte ha gjort något åt de tre utmaningar som Stellantis drabbades av på den amerikanska marknaden: minskande försäljning, komponenter som fastnade i tillverkningskedjan samt att man inte lyckades lansera nya modeller på rätt sätt. Sammantaget ledde det till att man tappade marknadsandelar.

Med tanke på att både General Motors och Ford, två starka konkurrenter, redovisade betydligt bättre rapporter har Stellantis ett rejält arbete framför sig.

Läs också:

Ram och Jeep granskas för plötsliga stopp. Dagens PS

Hybrider i fokus – Stellantis pumpar upp produktionen. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS