Dagens PS

Stavfel orsakade härdsmälta – står banken dyrt

bank
Citis dundertabbe i Storbritannien kostar bankjätten motsvarande 847 miljoner kronor i böter. Bilden är tagen i ett annat börssammanhang. (Foto: Michael Probst/AP/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 maj 2024Publicerad: 23 maj 2024

Handlare råkade slinta med fingret och paniksålda aktier för skyhög summa – nu åker bankjätten på böter på motsvarande 847 miljoner kronor efter grodan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Amerikanska affärsmagasinet Fortune skriver att det här måste vara “ett av de dyraste stavfelen någonsin”.

Kanske minns ni vad som hände. Det var 2022 som en handlare på Citigroups dotterbolag i Storbritannien under en långhelg kom åt en knapp och sålde aktier för 58 miljoner dollar, cirka 622 miljoner kronor, för bankens institutionella kunder.

Handlaren skrev emellertid in ordern manuellt och av misstag hamnade beloppet för aktieförsäljningen på jättesumman 444 miljarder dollar, nästan 4 760 miljarder kronor.

Det hela passerade obemärkt i 15 minuter och det kostade banken 48 miljoner dollar, snudd på 515 miljoner kronor.

Viftade bort varningsmeddelandet

På handlarens dator blinkade det rött, ett varningsmeddelande poppade upp, men det avfärdades.

Samtidigt utlöste den pinsamma händelsen ras på de stora börsindexen i Europa, en så kallad flash crash, och där Stockholmsbörsen påverkades mest.

“Dessa misslyckanden ledde till att över en miljard pund i felaktiga order utfördes och riskerade att skapa en oordnad marknad. Vi förväntar oss att företagen tittar på sina egna kontroller och ser till att de är lämpliga med tanke på finansmarknadernas snabbhet och komplexitet”, skriver Steve Smart, verkställande direktör för Storbritanniens Financial Conduct Authority (FCA), i ett pressmeddelande, berättar Fortune.

Citis kontrollsystem borde ha larmat, men ingen upptäckte något förrän det var för sent då incidenten ägde rum under en helgdag i Storbritannien i början av maj 2022.

ANNONS

Banken biter i det sura äpplet

Storbritanniens finansiella tillsynsmyndigheter bötfäller nu bankbjässen med 79 miljoner dollar, cirka 847 miljoner kronor.

Citi har inte ansträngt sig för att ta strid mot böterna.

En talesperson för Citi uppger för Fortune att storbanken åtgärdat bristerna för att förhindra att fadäsen upprepas.

“Vi vidtog omedelbart åtgärder för att stärka våra system och kontroller och är fortsatt engagerade i att säkerställa fullständig regelefterlevnad.”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]