Dagens PS

Även svenska bolag inför Facebook-bojkott

SJ:s vd Madeleine Raukas. Bolaget ska "följa utvecklingen" på Facebook. Arkivbild. (Foto: TT)
Marc Malmaeus
Marc Malmaeus
Uppdaterad: 01 juli 2020Publicerad: 01 juli 2020

Statliga SJ väljer att stoppa annonsering på Facebook. “Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig”, säger företagets presskontakt Stephan Ray. Även Oatly pausar sin annonsering på sociala nätverket. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

SvD skriver att statligt ägda tågbolaget SJ pausar sin annonsverksamhet på Facebook och Facebook-ägda Instagram.

“Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig. För oss är det viktigt att synas i sammanhang som vi bedömer är bra, och då blir det naturligt att ta en paus”, säger företagets presskontakt Stephan Ray till TT.

Företaget berättar att det inte är fastslaget hur länge bojkotten ska pågå och att det inte har varit ett enkelt beslut.

“Det är kluvet. En stor andel av våra kunder befinner sig på de här plattformarna och vi vill ju nå dem. Samtidigt bedriver Facebook ett stort arbete med att hålla rent från hatiskt innehåll, men ändå slinker det igenom”, säger Stephan Ray.

Även Oatly pausar reklam

Också livsmedelsbolaget Oatly stoppar sin annonsering på plattformarna. Företagets kreativa chef Martin Ringqvist säger till TT att Oatly ska utvärdera hela sin annonseringsstrategi. Just Facebook har frågor de borde ta itu med, menar han.

“Som stor och inflytelserik plattform behöver Facebook ta ställning och motverka att rasism och hat sprids”, säger han.

Oatly säger till TT att bojkotten varar “ett tag framöver”.

Läs mer: Ännu ett jättebolag bojkottar Facebook

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]