Dagens PS

Stark press på PR-bolag för "greenwashing" av oljejättar

PR-bolag greenwashing
PR-bolagens roll i klimatkrisen granskas allt hårdare i USA. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 17 feb. 2022

Rollen som PR-bolag och marknadsföringsbyråer spelat kring oljeindustrins försök till “greenwashing” av fossila bränslen är föremål för en intensiv granskning i USA, rapporterar CNBC. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

En vetenskaplig studie publicerad i tidskriften Climatic Change under förra året var den första att uttömmande dokumentera den roll som PR-företag har spelat för att hjälpa världens mest lönsamma olje- och gasföretag att förbättra sin miljöbild och blockera klimatåtgärder, enligt CNBC.

Studien visar att PR-bolag och marknadsföringsbyråer varit centrala för att putsa budskapet i tre decennier, och arkitekterna bakom uttryck som “rent kol”, “förnybar naturgas” och “koldioxidavtryck” som än i dag används för att tona ner allvaret i klimatkrisen och främja branschgynnade lösningar.

PR-bolag anklagas för “greenwashing”

PR-bolagens roll i klimatkrisen har hittills förbisetts, men de har sedan studien publicerats blivit allt mer granskade av kampanjgrupper, forskare och klimataktivister som anklagar dem för “greenwashing”.

“Det är en sådan ironi att PR-företagen kanske är de mest känsliga för dålig PR, men det är sant. PR-företag vill inte ha dålig PR”, säger Melissa Aronczyk, docent i mediestudier vid Rutger University till CNBC.

“Ingen av dem vill prata om detta men vi måste eftersom detta representerar vår industris största bidrag till klimatkrisen och detta måste diskuteras öppet och lösas proaktivt”, säger Christine Arena, tidigare verkställande vice-president vid världens största PR-bolag Edelman.

Kan kallas som vittnen mot de egna kunderna

Pressen ökar nu på PR-bolagen att avsluta samarbetet med fossilbolagen, i januari skrev 450 forskare på ett upprop där PR- och marknadsföringsbyråer uppmanas att sluta sprida desinformation om klimatet. Det väntas också fler kongressförhör i USA där PR-chefer kan kallas som vittnen mot sina egna kunder i fossilbranschen, skriver CNBC.

“De dras in sakta men säkert och jag ser det som en kontinuerlig process. Jag tror inte att det kommer att gå någonstans. Jag tror att det bara kommer att fortsätta att expandera”, säger Bob Brulle, gästprofessor i miljö och samhälle vid Brown University och huvudförfattare till den vetenskapliga studien till CNBC.

ANNONS

Läs även: Domstol stoppar oljeauktion i USA – inte räknat med klimatet

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS