Dagens PS

Spiken i kistan för Boeing? Köper krisande tillverkaren

Boeing 737 MAX flygkroppar, tillverkade av Spirit Aerosystems i Wichita, Kansas. Här (Foto: Travis Heying/The Wichita Eagle via AP/TT)
Boeing 737 MAX flygkroppar, tillverkade av Spirit Aerosystems i Wichita, Kansas. Här övertäckta. (Foto: Travis Heying/The Wichita Eagle via AP/TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 01 juli 2024Publicerad: 01 juli 2024

Vad ska man ta sig till när det värsta redan hänt och dödsstöten lurar bakom knuten? Frågar du flygplanstillverkaren Boeing gör man en miljardaffär och hoppas allt vad tygen håller.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att göra en pudel är ett återkommande fenomen i finanslivet. Så även att analysera pudelns kärna. Lika vanligt är det kanske inte att sedan förvärva densamma, vilket ju får sägas vara vad Boeing nu gjort.

En åtgärd som icke desto mindre kan vara vad som krävs för att gå till botten med bolagets problem.

Sena leveranser – blödande finanser

I Boeings fall kan stora delar av de senaste årens huvudvärk nämligen härledas till flygplanskroppstillverkaren Spirit AeroSystems, vars tillverkningsfel påverkat produktionen av Boeings bästsäljande flygplan.

Däribland Boeing 737 Max som dominerade löpsedlarna i januari i år, efter en allvarlig incident.

Det har sinkat Boeings leveranskedja och lett till ekonomiska förluster. I tillägg till det även försatt bolaget i en djup förtroendekris, sedan det gång efter annan visat sig att flera av tillverkningsfelen i produktionsledet var kända och – hade kunnat förebyggas.

En bister sanning som uppdagats av flera visselblåsare. Några av dem i dag avlidna.

ANNONS

Senaste nytt

Säkerhet och kvalitet

ANNONS

Under måndagen meddelade alltså Boeing att de nu köper Spirit AeroSystems för 4,7 miljarder dollar, motsvarande 49 miljarder, i en aktieaffär.

Detta genom att betala 37,25 dollar per aktie i Boeing-aktier för Spirit, vilket tillsammans med Spirits skuld ger ett transaktionsvärde på 8,3 miljarder dollar, skriver CNBC.

Upprörande avtal

Affären sker i bakvattnet av den så kallade “mjukisdeal”, som rört upp känslor hos drabbade olycksoffers familjer.

Detta sedan USA:s justitiedepartement, DoJ, vill att Boeing ska erkänna sig skyldiga till bedrägeri efter de två dödliga krascherna med Boeings olycksdrabadde 737 Max-flygplan

DoJ yrkar vidare att Boeing ska acceptera en oberoende övervakare som kan se till att de följer lagarna. Familjerna till de 346 personer som omkommit i flygplanskrascher är dock inte imponerade.

Läs mer: Blodet kokar efter Boeings “mjukisdeal”. Dagens PS

Demonstrera engagemang

ANNONS

Boeing har nu en vecka på sig att ställning till till DoJ:s begäran.

Med förvärvet av Spirit AeroSystems hoppas man kunna stärka upp säkerhet och kvalitetskontroll i produktionen, och enligt avgående vd:n Dave Calhoun, “demonstrera Boeings engagemang för att stärka kvaliteten”.

Affären förväntas slutföras mitten av 2025, efter godkännande av regulatorer och aktieägare.

Läs även:

Vad visste Boeing? Ny visselblåsare träder fram. Dagens PS

Olycksdrabbade Boeing gör det igen. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS