Det brukar heta att kunden alltid har rätt. Inte hos Hermès – där råder helt andra regler för vem som får köpa hett eftertraktade läderväskor.
Spenderade en förmögenhet men nekades lyxväska
Mest läst i kategorin
Birkin-väskor är handgjorda, kostar tusentals dollar per styck och är notoriskt svåra att få tag på.
Lyxväskorna säljs nämligen inte på Hermès hemsida och visas heller inte i franska lyxvarumärkets butiker.
Nu har de visat sig så pass svåra att köpa att ett tusentals kunder i USA gått samman för att stämma Hermès för diskriminering och konkurrenshämmande praxis, skriver Reuters.
Läs mer: Lyxkrisen eskalerar: Gucci störtdyker på börsen. Dagens PS
Lyxväskor som lockbete
För att ens få lägga vantarna på en Birkin-väska måste man först punga ut med tusentals dollar på bland annat skor, halsdukar, smycken och andra produkter.
Butikssäljarna instrueras alltså att använda väskorna som lockbete.
Men trots att du har spenderat multum kan de ändå ge dig nobben.
Orsaken är att säljarna inte får någon provision på Birkin-försäljningen.
Missa inte: Lyxurmakarens fiffiga lösning på branschkrisen. Dagens PS
Senaste nytt
Endast för “värdiga”
“Birkin-väskor visas endast för de konsumenter som anses värdiga att köpa dem”, står det i stämningen.
Målsägande Tina Cavalleri hade redan spenderat tiotusentals dollar hos Hermès, och ägde en Birkin-väska, när hon ville köpa en till.
Då fick hon veta att lyxväskorna endast är till för “kunder som har varit konsekventa i att stödja vår verksamhet”, skriver Forbes.
Det begärda skadeståndets storlek är ännu inte känt.
Hemligheten bakom Europas största lyximperium
En av världens rikaste ville köpa deras lyxföretag. Det gav familjeföretaget en nytändning – och Europas största förmögenhet.
ANNONS
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.