En mängd sjöförsäkringsbolag ändrar nu sin policy och slutar försäkra frakter som kan störas av Rysslands krig mot Ukraina.
Slutar försäkra frakt från krigszonen: "För hög risk"
Mest läst i kategorin
International Group of P&I Clubs är den främsta försäkringsgivaren för risker kring kollisioner och annat vid fartygstransporter och sjöfart.
Nu har minst 12 av de 13 medlemsföretagen ändrat sin policy för att slippa ifrån ansvar för anspråk som kan relateras till Rysslands krig mot Ukraina.
Kritisk del
De 13 medlemsföretagen ägs av de rederier vars flottor de skyddar försäkringsmässigt.
Försäkringarna är en kritisk del av handel och utan ett omfattande försäkringsskydd kommer fartygsägare och företag som hyr fartyg att bli kraftigt försiktiga i att frakta varor till och från Ryssland och Ukraina, skriver Bloomberg.
Varnade tidigare
Tidigare under december varnade några av världens största återförsäkringsbolag att de kommer att sluta teckna försäkringar för risker kopplade till kriget.
“På grund av effekterna av förluster från den ryska/ukrainska situationen som påverkar tillgången på global försäkrings- och återförsäkringskapacitet, kan våra återförsäkringsgivare inte längre säkra återförsäkring för krigsriskexponering för ryska, ukrainska eller vitryska territoriella risker”, skrev UK P&I, en av International Groups 13 medlemmar, i ett meddelande om uppsägning till sina kunder nyligen.
Läs även: Fondförvaltare satsar på ”historiskt billiga” fraktbolag
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.