Ett mer än halverat värde för X och ett börsvärde för Tesla som sjunkit kraftigt. Det blåser motvind för Elon Musk som inte vågar lova något lyft i närtid.
Skuldberget växer för Elon Musk
Mest läst i kategorin
”Hälften kvar” var länge ett slagord för lägre marginalskatter i Sverige.
För miljardären Elon Musk är det sammanfattningen av läget ett år efter köpet av Twitter, numera X.
Eller rättare sagt, X är faktiskt värt mindre än hälften av vad Elon Musk betalade för ett år sedan.
Då var prislappen 44 miljarder dollar, motsvarande 490 miljarder svenska kronor.
Första året för Musk
I dag värderas X enligt Bloomberg till motsvarande cirka 212 miljarder kronor, en bra bit under hälften.
Värderingen bygger på hur företaget värderat aktier som tilldelats anställda.
Elon Musks första år som X-ägare kan svårligen beskrivas som något annat än ett fiasko.
Mer än hälften av annonsintäkterna har försvunnit och försäljningsminskningen beräknas nu ha nått 60 procent.
Tungt skuldberg
Samtidigt har bolaget, efter Musks köp, ett skuldberg på motsvarande 145 miljarder kronor och är enligt en uppskattning skyldigt drygt 13 miljarder kronor i icke betalda räntor.
Musks plan att förskjuta X:s finansiering från reklam till betalprenumerationer har också misslyckats.
I dag har mindre än 1 procent av användarna tecknat sig för att prenumerera på premiumtjänsten.
Går inte att notera
Musk har tidigare antytt att han skulle vilja notera X. I det läge bolaget befinner sig i nu är det naturligtvis svårt, eller omöjligt att göra det.
Elon Musk har dessutom andra bekymmer för stunden.
Hans Tesla har tappat motsvarande 457 miljarder kronor i värde på 13 dagar.
Så här till Halloween behöver Elon Musk inga skräckfilmer. Det räcker att läsa börslistorna.
Sämre än väntat
Nedgången på börsen började när Musk presenterade ett sämre resultat än väntat för tredje kvartalet och inte kunde ge något hopp om ett lyft för det fjärde, skriver Fortune.
Sedan dess har Tesla-aktien fallit 23 procent, förstärkt av ett besked från batterileverantören Panasonic om att de sänker produktionen på grund av minskad efterfrågan på elbilar.
Tuff marknad
Prissänkningar har varit vägen att hålla volymerna uppe för Tesla på en elbilsmarknad vars laddning faller.
Både GM och Ford bromsar nu sina utrullningar av elbilar.
Den 17 oktober förklarade Ford att man förskjuter lanseringen av flera modeller.
I ett samtal med investerare sade vd Paul Jacobson att GM inte längre planerar att följa sin plan att sälja 400 000 elbilar från 2022 till mitten av 2024.
Minskad satsning
Även Ford har sett dålig försäljning av sina elbilar och rapporterat en förlust för elbilarna på närmare motsvarande 15 miljarder kronor enbart tredje kvartalet i år.
Vd John Lawler har antytt att man kan komma att minska sina planerade investeringar för elbilar.
”Vi kommer att titta på den övergripande elbilsverksamheten och göra noggranna avvägningar kring den,” har Lawler förkunnat.
ANNONS
Relaterad läsning:
Ett år sedan Elon Musk tog över Twitter – plattformen rasar – Dagens PS
Elbilen som får Elon Musk att svettas – Dagens PS
Tvistefrågan: Hur upptagen är Elon Musk? – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.