SkiStar har haft en fantastisk början på året, och rapporterar rekordmånga besökare. Vinterturistbolaget redovisar det bästa halvårsresultatet någonsin.
SkiStar slår rekord – fler besökare än före pandemin
Mest läst i kategorin
Halvårsrapporten gäller september 2021 – februari 2022, och enligt SkiStars pressmeddelande har man både besöks- och försäljningsrekord att tacka för framgången.
För det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, perioden december 2021 till februari 2022 redovisar företaget ett resultat efter skatt på 752 miljoner kronor (upp från 365), en ökning med 106 procent jämfört med samma period föregående år.
Nettoomsättningen för det första halvåret ökar med 851 miljoner kronor, 57 procent, jämfört med föregående år, till 2,333 miljarder kronor (1,482).
Fler väljer fjällen
Hög efterfrågan på fjällsemester tillsammans med slopade restriktioner har gett besöksrekord på SkiStars samtliga destinationer. Det är inte bara skollovsveckorna som haft rekordmånga besökare heller, folk har åkt till fjällen också i perioderna mellan loven. Det har gett ett ökat antal skiddagar, och även gett rekordförsäljning av liftkort, skidhyror och i sportbutikerna.
“När vi sammanfattar delar av vintersäsongen och SkiStars första halvår 2021/22 är det oerhört glädjande att vi kan presentera det bästa halvårsresultatet i bolagets historia”, säger SkiStars vd Stefan Sjöstrand i ett pressmeddelande.
“Det är primärt drivet av en tillväxt i vår kärnverksamhet tack vare rekord i antal skidåkande besökare på våra destinationer”, fortsätter han.
SkiStar satsar på året-runt-turism
Stefan Sjöstrand säger också att företagets strategiförändring gör det starkare. Från att ha varit ett liftbolaget satsar nu SkiStar på fjällturism året runt. Han säger också att återhämtningen efter pandemiåren har gått mycket snabbare än vad bolaget räknat med.
Också resten av vintersäsongen ser bra ut. Bokningsläget är nio procent högre än säsongen 2018/19, alltså före pandemin.
Inför nästa år planeras investeringar på över en halv miljard i kärnverksamheten, med målet att göra anläggningarna än mer attraktiva “för att möta gästernas fortsatt starka efterfrågan”.
Läs även: Rekordmånga besökare i svenska fjällen
Läs även: Omtest: Guide till Åres backrestauranger
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.