Enligt Skistar är bokningsläget högt inför vintern och aktuella kvartalssiffror visar på stabil omsättningstillväxt och lägre förlust.
Skistar minskar förlusten och ökar omsättningen
Mest läst i kategorin
Fjällturismbolaget har på tisdagsmorgonen kommit in med sina siffror för fjärde kvartalet, perioden juni till augusti, i det brutna räkenskapsåret.
Där framgår att nettoomsättningen ökar med 121 miljoner kronor till 345 miljoner kronor.
Så mycket ökar omsättningen i procent
Det är en ökning med hela 54 procent från motsvarande tid i fjol, då omsättningen blev 224 miljoner kronor.
Rörelseresultatet nu blev 230 miljoner kronor, men det är ändå en förbättring jämfört med Q4 förra året då rörelseförlusten var 265 miljoner kronor.
Skistars styrelse föreslår att utdelningen sänks till 2,60 kronor per aktie.
I fjol låg utdelningen på 3,00 kronor per aktie.
I den aktuella delårsrapporten skriver bolaget att efterfrågan är stark inför vinstersäsongen och att en ny organisationen är på plats från 1 september i år “för att nå mer effektiva och långsiktigt hållbara arbetssätt för vår helårsverksamhet med anpassad kostnadskostym”.
Skistars vd har ordet
Stefan Sjöstrand, Skistars vd, kommenterar dagens kvartals- och helårsrapport så här:
“Ytterligare ett verksamhetsår har passerat då vi fortsatt vår transformation till ett fjällturismbolag som erbjuder aktiv avkoppling året runt. Vi kan konstatera att vi fortsätter att växa samtidigt som resultatet för 2022/23 påverkades av högre omkostnader än förväntat.”
Han ser hoppfullt på utsikterna framåt “och ser med tillförsikt fram emot en lång och fin vintersäsong”.
Läs mer här.
Läs även: Så får du mest pist för pengarna: “Alperna, inte Åre” Dagens PS
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.