Dagens PS

Skistar höjer liftkorten igen – finansprofiler reagerar

Skistar har gått starkt på börsen såväl som i verksamheten i år. Nu har skidkoncernen berättat hur man tänker kring liftkortspriserna inför kommande säsong.
Skistar har gått starkt på börsen såväl som i verksamheten i år. Nu har skidkoncernen berättat hur man tänker kring liftkortspriserna inför kommande säsong.(Foto: Lars Pehrson/SvD/TT)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 29 maj 2024Publicerad: 29 maj 2024

Skistar har nu slagit fast hur stora prishöjningarna på liftkorten blir inför kommande vintersäsong. Nivån väcker reaktioner från finansprofiler på X.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Skistar (börskurs Skistar) har en stark vinter- och börssäsong bakom sig.

Skistars aktie har gått starkt

Aktien är upp över 30 procent sedan årsskiftet och verksamheten passerade för första gången en miljard i rörelseresultat i senaste kvartalsrapporten.

“Vi har de senaste åren haft en kraftig tillväxt med nya affärer och intäktströmmar, till exempel växer vi med ett större ägandeskap med våra hotel, men också i vår retail-verksamhet och med vårt egna varumärke EQPE”, berättade vd Stefan Sjöstrand när han intervjuades som Veckans börsprofil i Dagens PS tidigare i våras.

Nu har den börsnoterade skidkoncernen berättat hur man tänker kring skipassen, det vill säga liftkortspriserna, inför nästa vinter. Planen är en höjning inför säsongen 2024-2025 på i snitt 5,8 procent.

“Generellt sett har vi, precis som många andra företag, kostnadsökningar kopplade till valutan då många av våra inköp direkt påverkas av detta eller att våra leverantörer påverkas av det. Till exempel har euron sedan den 28 maj 2021 (då 10,13) gått upp 15 procent (idag 11,65)”, skriver Linda Morell, PR-chef till Finwire media i ett mail.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

“Bara en liten del av semesterkassan”

Höjningen uppmärksammas av bland annat Nicklas “Investeraren” Andersson, sparekonom på nätmäklaren Montrose.

“Skistar höjer priserna på liftkort med plus 5,8 procent i snitt inför den stundande vintersäsongen. Ifjol var snitthöjningen plus 5,4 procent”, skriver Nicklas Andersson på X, tidigare Twitter.

ANNONS

Prishöjningen får Johanna Kull, Hållbarhetsansvarig på Carnegie Private Bank, att reagera.

“Utvecklingen de senaste åren är magstark minst sagt. Framförallt då utbyggnaden av liftkapacitet inte har hängt med”, skriver Johanna Kull i X-tråden med tillägget att hon alltid brukar försvara Skistar.

Skistars vd Stefan Sjöstrand gav sin syn på liftkorts-diskussionen till Dagens PS tidigare i våras.

“Om någon tycker att priset på skipass är högt tycker jag det bör få en mer nyanserad diskussion då den endast är en liten del av den totala semesterresan, men också bör sättas i relation till vad man får för pengarna och andra aktiviteter såsom exempelvis golf, entré i en nöjespark, lekland och så vidare. Vad man också glömmer i denna diskussion är att barn upp till 7 år åker helt gratis”

Skistar kommer med sin nästa rapport 20 juni.

Läs mer:

Skistar nyinvesterar 598 miljoner. Dagens PS

Skistars resultat övertygar: “Glädjande”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]