“Vi har de senaste åren haft en kraftig tillväxt med nya intäktströmmar och affärer”, berättar Veckans börsprofil Stefan Sjöstrand, vd på Skistar. Men var ska tillväxten framöver komma, hur går det med sommarsatsningen, och vilken är egentligen hans egen favoritbacke?
Skistar-chefen: Så ska framtida tillväxt säkras
Mest läst i kategorin
Veckans börsprofil är en artikelserie som publiceras varje fredag där Dagens PS ställer fem snabba frågor till en aktuell person inom börs och finans.
Namn: Stefan Sjöstrand
Titel: Vd på Skistar (börskurs Skistar) aktiva i turism- och fritidsbranschen med fokus på skidåkning och alpin rekreation.
Bakgrund: Drömde som liten om att bli polis men “halkade” på grund av olika omständigheter in som dammsugsförsäljare på Electrolux (börskurs Electrolux). Hamnade på OLW där han som 29-åring blev vd. Därefter bland annat 14 års erfarenhet inom Ikea-sfären.
Aktuell: Firar drygt fyra år som vd med en stark vintersäsong bakom sig där Skistar för första gången passerade en miljard i rörelseresultat för ett kvartal.
1. Vi är mitt inne i påskveckan. Hur ser bokningsläget ur, kommer ni göra er bästa påsk någonsin?
“Vi har haft ett väldigt bra år och det är tydligt att det finns en kärlek hos oss skandinaver att semestra i fjällen, precis som vi presenterade i vår halvårsrapport. Vi presenterade då också ett bättre bokningsläge på 11 procent för avslutningen av säsongen, men också att påsken var 31 procent bättre. Om det blir den bästa eller inte återstår att se.”
Senaste nytt
2. Ni passerade en miljard i rörelseresultat i senaste q-rapporten och har haft en fin vinter. Var ser du att tillväxten framöver främst ska komma?
“Vi har de senaste åren haft en kraftig tillväxt med nya affärer och intäktströmmar, till exempel växer vi med ett större ägandeskap med våra hotel, men också i vår retail-verksamhet och med vårt egna varumärke EQPE. Vi har fem miljoner kvadratmeter mark där vi kan fortsätta växa på våra befintliga destinationer. Här kan vi fortsätta investera och förstärka vårt kunderbjudande både gällande mer utförsåkning, men också att bygga och utveckla fler boendeformer.”
3. Skistar har länge talat om vikten av att utveckla sommarsäsongen. Kan du ge något exempel på någon ort eller aktivitet som du tycker att ni verkligen lyckats med det?
“I samband med att Åre arrangerade Alpina VM2007 började man också göra en satsning på att utveckla en sommarprodukt där cykel stod i centrum. Det har inte varit i Skistars intresse att helhjärtat satsa på sommaren innan vi lanserade en ny strategi för 4 år sedan. Åre har därefter fortsatt att utvecklas som året runt destination och med fortsatt satsning ser vi fler framtida möjligheter. Lägg därtill Trysil och Lindvallen som två goda exempel där vi kan växa med flera spännande aktiviteter såsom till exempel fler cykel och vandringsleder på fjället. Vi har också lanserat flera samarbeten och evenemang för just fjällträning där fokus är att delta och ha det bra.”
Och hur ser det ut inför kommande sommar?
“Det stora intresset som vi ser redan nu har påverkat vår logibokning i Sälen som ökar med 15 procent jämfört med föregående sommar och det ser jag som ett kvitto från våra gäster att det är lyckade investeringar och utveckling som passar gästen.”
Skistar: Våra backar ska vara gröna 2030
Nej, snön ska inte bort. Men 2030 ska Skistars alla anläggningar vara fria från fossildrift. Hammarbybacken är först ut.
4. Du nämnde i en annan intervju att er amerikanska “konkurrent”, Vail Resort, har satsat på en högre prisnivå på boende men lägre på kringaktiviteter som liftkort till exempel. Ni har valt den motsatta modellen. Hur har ni resonerat där?
“Det är två olika strategier. Där de valt att hålla nere priset på skipass till förmån för att det kostar väldigt mycket att bo och leva på orten, vid väldigt tidig bokning. Dessutom är priset på att åka skidor väldigt mycket högre rent generellt i Nordamerika, där exempelvis ett dagskort har samma pris som ett veckokort hos oss. Vi har valt att hålla nere priset på boende för att vi vill att så många som möjligt skall kunna komma upp till fjällen och till exempel bo i en stuga, det glömmer många bort. Ofta kan man bo två familjer i en stuga och då blir den kostnaden betydligt mindre.”
Skulle inte en “Vail-strategi” kunna dämpa diskussionen kring höga liftkortpriser?
“Om någon tycker att priset på skipass är högt tycker jag det bör få en mer nyanserad diskussion då den endast är en liten del av den totala semesterresan, men också bör sättas i relation till vad man får för pengarna och andra aktiviteter såsom exempelvis golf, entré i en nöjespark, lekland och så vidare. Vad man också glömmer i denna diskussion är att barn upp till 7 år åker helt gratis.”
5. Har du någon egen favoritbacke som du helst åker?
“Jag gillar att vara i Sälen då mina barn lärde sig att åka skidor där. Däremot har jag favoritbackar på alla destinationer. I Sälen är det Söderåsen, i Åre är det Lundsrappet, i Vemdalen är det Turisten eller Kodiac. I Trysil är det Högegga och i Hemsedal är det att ta sig hela vägen från Totten ner till byn, magiskt! Är också väldigt förtjust i Italien och Cervinia.”
Läs mer:
Veckans börsprofil: Hon ska få “Oncos” aktie att återuppstå. Dagens PS
Veckans börsprofil: Därför har småbolagsförvaltaren “dipp-köpt” Sweco. Dagens PS
Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.
Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.