En styrelse med Marylands guvernör i ledningen har godkänt ett omtvistat kontrakt mellan delstaten och svenska Skanska. Genom avtalet, som är värt lite mer än en halv miljard, har man anlitat Skanska för att röja upp efter vårens brokollaps.
Skanska får halv miljard för att städa upp efter brokollaps
Mest läst i kategorin
Tidigare i vår skakades Baltimore och Maryland av en katastrof. Ett fartyg körde in i Francis Scott Key Bridge, bron som knöt den största hamnen i Baltimore till fastlandet med en fyrfilig bilväg. Sex personer omkom och skadan på infrastrukturen var total.
Räddningsarbete och röjning efter kollapsen drog igång direkt och då fanns ett svenskt bolag nära tillhands för att bistå i arbetet med att röja bort skrot efter olyckan.
Nödkontrakt efter brokollaps
Medan militären har röjt undan skrot i federala vatten har alltså delstaten anlitat Skanska på kort varsel genom ett slags nödkontrakt för att hjälpa till i arbetet. Kontraktet uppgår till 50,3 miljoner dollar, drygt en halv miljard svenska kronor.
Man valde Skanska för att bolaget nyligen har genomfört en lyckad demolering av en annan bro i Maryland. Bedömningen var att Skanska är lämpade för att göra liknande arbete efter brokollapsen och att de kunde börja med kort varsel.
Brokollaps leder till omtvistat avtal
Men alla är inte överens om att det var nödvändigt att ge Skanska det här avtalet utan att öppna för bud från andra bolag. Man menar att Maryland hade haft tid att se över om det fanns andra tillgängliga aktörer och att det borde ha skötts i en rättvis, konkurrensutsatt och öppen process.
Men representanter för myndigheterna i Maryland delar inte den uppfattning. De menar att delstatens ingenjörer har agerat i linje med sitt professionella omdöme i en krissituation och att bolaget valdes därför att de redan utförde ett liknande jobb Maryland.
Ny bro kostar 20 miljarder
“Bron måste byggas upp igen”, sa Marylands Guvernör Wes Moore, och tillägger:
“Hamnen i Baltimore är en artär för det ekonomiska flödet och behövs för ekonomisk aktivitet i hela landet. Att återbygga bron är inte en fråga om nostalgi – det är en fråga om nödvändighet.”
Maryland har bedömt kostnaden för den nya bron till någonstans mellan 1,7-1,9 miljarder dollar, alltså nära 20 miljarder kronor.
Den nya bron kan vara klar till 2028.
Läs mer: Från kapsyler till kvitton: Här är årets nya lagar. Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.