Det var en kalldusch för både ägare och analytiker när Volvo Cars presenterade sin delårsrapport för första kvartalet.
Siffrorna skakar Volvo Cars – nu krävs stålbad


Mest läst i kategorin
Resultatet föll långt under förväntningarna och bolaget tvingas nu till drastiska åtgärder för att hålla kursen framöver.

Med en kraftig minskning i försäljning och pressad lönsamhet inleder Volvo Cars (börskurs Volvo Cars) ett omfattande kostnadsprogram – ett ”stålbad” på hela 18 miljarder kronor.
Läs mer: Tullkriget kan slå sönder det svenska brukssamhället. Dagens PS
Resultatet rasade mot förväntningarna
Rörelseresultatet landade på 1,9 miljarder kronor för första kvartalet, att jämföra med analytikernas snittprognos på 3,5 miljarder och fjolårets siffra på 4,7 miljarder kronor.
Omsättningen sjönk till 82,9 miljarder kronor, från 93,9 miljarder samma kvartal i fjol.
Rapporten visar en kombination av lägre volymer och negativa valutakurseffekter slog hårt, även om vissa lägre materialkostnader mildrade fallet. Rörelsemarginalen blev en blygsam 2,3 procent, mot väntade 4,0 procent.
Senaste nytt
Stålbadet: Så ska Volvo Cars kapa kostnader
Efter ledningsbytet i mars, då Håkan Samuelsson återvände till rodret, riktas fokus nu på att bygga ett mer motståndskraftigt bolag.
Den accelererade kostnadsplanen omfattar såväl minskade rörliga utgifter som effektiviseringar i administration och produktion. Omkring 3 miljarder kronor ska sparas in på rörliga kostnader och 5 miljarder kronor på indirekta kostnader.
”Vi måste fortsätta på den inslagna vägen; med rätt produkter, en konkurrenskraftig kostnadsstruktur och stärkt motståndskraft”, skriver Samuelsson i rapporten.
Som en del av programmet förbereder Volvo Cars även neddragningar av personalstyrkan globalt. Exakt hur många jobb som hotas kommer bolaget att meddela senare under året.
Faktaruta: Volvo Cars Q1 i siffror
- Rörelseresultat: 1,9 miljarder kronor (väntat 3,5)
- Omsättning: 82,9 miljarder kronor (väntat 87,2)
- Rörelsemarginal: 2,3 procent (väntat 4,0)
- Försäljning: 172 219 bilar (-6 procent)
- Aktieutveckling 12 månader: -50 procent
Bilindustrins kris fördjupar motvinden
Bolaget är inte ensamt i motvind. Europas bilindustri står inför en ”kritisk fas”, enligt en aktuell rapport från Realtid. Kinesiska tillverkare pressar marknaden med billigare elbilar, samtidigt som europeiska jättar som Volvo, BMW och Mercedes-Benz tvingas hantera nya tullar, fallande efterfrågan och en allt tuffare prispress.
Tyskland, som traditionellt sett varit motorn i Europas bilsektor, har redan sett investeringar bromsa in och fabrikslayoffs tillta. Den förändringen slår nu över hela kontinenten – och Volvo Cars är djupt beroende av just den europeiska marknaden.
Läs mer: Hotet mot Europas bilindustri – “kritisk fas”. Realtid
Volvo Cars överlevnadsplan för tuffare tider
Biltillverkaren beskriver 2025 som ett ”övergångsår”, där marknadsosäkerhet, tullar och prispress sätter agendan. Ingen finansiell guidning lämnas för varken 2025 eller 2026, skriver Placera.
Samtidigt fortsätter bolaget att driva på elektrifieringen: under kvartalet stod helt elektriska bilar för 19 procent av försäljningen. Nya modeller som ES90 och EX30 Cross Country lyfts fram som nycklar i den fortsatta omställningen.
På börsen har aktien haft ett nattsvart år, ned nästan 25 procent hittills och närmare 50 procent på tolv månader. Många investerare väntar nu på tydliga besked om hur Volvo Cars ska vända utvecklingen.
Läs även: Efter Volvo Cars petning: “Något drastiskt har hänt”. Dagens PS

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.