Ett konsortium lett av Saudiarabien köper den brittiska fotbollsklubben Newcastle United. Det glädjer klubbens fans – men inte människorättsorganisationer som kallar det “sportswashing”.
Saudis köp av Newcastle hyllas och sågas: "Sportswashing"
Mest läst i kategorin
Fansen till Premier League-klubben Newcastle United har länge dröm om att få byta ägare från Mike Ashley, som kommit att representera en era i klubbens historia med nedflyttning till andradivisionen och låga ambitioner där han särskilt kritiserats för låga investeringar i spelartruppen.
Kronprinsen anklagas för mord
Nu blir klubben rikast i Premier League, efter att ett konsortium lett av Saudiarabiens statliga investeringsfond PIF, vars vd är landets kronprins Mohammad Bin Salman – som bland annat anklagas för mordet på journalisten Jamal Khashoggi.
Brittiska finansiären Amanda Staveley köper tio procent och miljardärsbröderna David och Simon Reuben köper tio procent, medans PIF köper 80 procent av klubben.
“Premier League har nu fått juridiskt bindande försäkringar om att Saudiarabien inte kommer att kontrollera Newcastle United Football Club”, skriver ligan i ett pressmeddelande.
Ligger näst sist
Newcastle ligger näst sist i Premier League efter sju spelade matcher, och fansen hoppas nu på stora investeringar för att förbättra laget och läget för klubben.
“Vi kan våga drömma igen”, skrev klubbikonen Alan Shearer, tidigare spelare, lagkapten och tränare för Newcastle, på twitter när affären presenterats.
Men långt ifrån alla är lika nöjda som Newcastle-fansen att Saudiarabien köper sig in i Storbritanniens högstaliga i fotboll.
“Det är ett tydligt försök från saudiska myndigheter till “sportswashing” av sin förfärliga historia gällande mänskliga rättigheter”, säger Sacha Deshmukh, vd för Amnesty International UK till Bloomberg.
“Tvätta bort lite blod”
Sportswashing är en term för att skapa positiv PR genom sport – för att man ska prata om detta i stället för andra saker som sker som har, så att säga, ett sämre PR-värde. Fenomenet har blivit jättevanligt i toppfotbollen. Sedan tidigare ägs till exempel Manchester City av emiratet Abu Dhabi och Paris Saint-Germain av Qatar.
”Sportswashing beskriver hur idrott används för att tvätta ett rykte, för att skyla över lite brott mot mänskliga rättigheter, för att tvätta bort lite blod”, skrev The Guardian i ett reportage om fenomenet.
Läs även: ”Sportswashing” – företag tvättar varumärket med fotbolls-EM
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.