Jan Carlzon, känd under sin mångåriga tid som SAS vd, tycker att flygbolaget nu bör lägga fokus på sina kunder.
SAS-Jannes råd nu: Fokus på kunderna
Mest läst i kategorin
Vid sidan av det anser SAS-Janne, som han än i dag kallas, att flygbolaget måste “definiera sin marknadsposition”.
Det säger Jan Carlzon, som var vd för SAS 1981 till 1993, i en SvD-intervju.
Under sin tid som operativ chef för flygbolaget kom kunderna först.
Han skrev senare boken: “Riv pyramiderna”, som handlade om att bryta ner hierarkin och lyfta fram medarbetarna och som fick stor uppmärksamhet, däribland applåder av USA:s tidigare president Bill Clinton.
Jan Carlzon: Alternativet väldigt tråkigt
Under tisdagskvällen meddelade SAS att investmentbolaget Castlelake, flygbolaget Air France-KLM, danska Lind Invest och danska staten går in som ägare, samtidigt som svenska staten kliver av.
Småsparare som investerat i företagets aktie blir lottlösa.
Läs vidare: Uppgörelsen gör dina aktier värdelösa Dagens PS
Jan Carlzon ser inget alternativ till den lösning som nu nåtts, det “hade varit väldigt tråkigt” och han gratulerar sitt gamla flygbolag till uppgörelsen som träffats.
Nu återstår mycket, däribland att företaget tillsammans med sina partner ser till att bli konkurrenskraftigt på den allt tuffare flygmarknaden, säger Jan Carlzon till Svenska Dagbladet.
På börsen kraschar SAS aktie i dag på gårdagens nyhet och analyserna som följt i dess spår.
Läs mer: SAS kollapsar på börsen efter beskedet Dagens PS
Läs även: SAS krasch på börsen smäll för Wallenberg Dagens PS
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.