Bromma flygplats kan läggas ned då BRA lägger ned sin kommersiella verksamhet och blir underleverantör till SAS. “Saknas affärsmässiga förutsättningar”, analyserar statliga Swedavias vd Jonas Abrahamsson.
"Saknas förutsättningar" för Bromma flygplats efter nya avtalet
Mest läst i kategorin
Flygbolagen SAS och BRA har skrivit ett avtal som innebär att BRA blir underleverantör till SAS på Arlanda, ett uppdrag som är värt 6 miljarder kronor över sju år. BRA är det enda större flygbolag som använder Bromma flygplats just nu.
“Hoppas du blir chockad”
Både SAS vd Anko van der Werff och BRA:s ägare och grundare Per G Braathen tror att det här innebär slutet för Bromma flygplats, rapporterar Dagens industri.
”Skattebetalarna har subventionerat Bromma under åratal och vi har varit väldigt tydliga med det. Från ett flygbolagsperspektiv kommer jag att upprepa mig själv till mitt sista andetag: Detta är inte rimligt”, säger Anko van der Werff.
”Vi har analyserat hur mycket vi överbetalar för Arlanda för att subventionera Bromma. Vi ser att det motsvarar 550 kronor för varje passagerare. Jag hoppas att du blir chockad när du hör det”, säger SAS vd Anko van der Werff till Dagens industri.
SAS: Arlanda finansierar andra flygplatser
Han menar att avgifterna på Arlanda är högre för att det statliga bolaget Swedavia ska finansiera sina andra flygplatser. Den flygplats som går med mest förlust är Bromma.
”Jag tror inte att den flygplatsen överlever utan oss. Vi har varit på Bromma i 25 år och det är inte lönsamt att driva den flygplatsen och vi måste koncentrera oss på Arlanda”, säger Per G Braathen.
När BRA nu flyttar därifrån kastar också Swedavia in handduken.
“Därmed saknas affärsmässiga förutsättningar att driva Bromma vidare”, säger Swedavias vd Jonas Abrahamsson till TT.
“Finns inget som kan stoppa oss”
Både politiker och myndigheter verkar ha blivit tagna på sängen av beskedet. Regeringen lovade när den tillträdde att Bromma flygplats skulle bli kvar.
“Vi behöver analysera det här noga. Vi behöver se om det finns andra eventuella marknadslösningar som kan utvecklas. Bromma flygplats har betydelse för robustheten i det svenska flygplatssystemet”, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till TT.
Konkurrensverket har inte fått in någon anmälan om så kallad kontrollprövning.
“Vi har det på vår radar. Vi har koll på den här nyheten”, säger Grant McKelvey, enhetschef på Konkurrensverket till TT.
“Det här är inte en sammanslagning av två bolag. Vi har valt att avsluta vår kommersiella verksamhet och istället göra kontraktsflygningar. Så det ska inte anmälas till Konkurrensverket. Det finns inget som kan stoppa oss från att göra det här”, säger BRA:s huvudägare Per G Braathen.
Läs även: Siffrorna från statens usla affär med SAS (Dagens PS)
Läs även: Ingen nedläggning av Bromma flygplats, lovar Kristersson (Dagens PS)
Läs även: Flygplatsen: “Vi kan ta över från Bromma i dag” (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.