15-20 procents tillväxt i år – men en stor orderstock är inget självändamål. Två besked från Saabs koncernchef Micael Johansson.
Saab-chefen: "Orderstocken inget självändamål"
Mest läst i kategorin
Det är, lite symboliskt, på Alfred Nobels herrgård Björkborn som Saabs (börskurs Saab) koncernchef Micael Johansson träffar lokaltidningen när han besöker Karlskoga.
”Jag är ingen djup historiekännare, men jag vet att jag är på klassisk mark och det finns många som kommenterar Alfred Nobels koppling till vad vi gör i dag. Det är ingen tvekan om när man kommer ut i världen, så är vi kända för Alfred Nobel. Så det här är verkligen ett hjärta inom Saab”, konstaterar Johansson hos KT.
När nutiden och framtiden ser så positiva ut behöver man ju inte grotta ner sig i dåtiden.
Och för vapenindustrin är det utan tvivel goda tider. Saab går som tåget, hade man kunnat säga om inte flyget vore en bättre metafor för just det här företaget.
Positiva problem
Problem finns det – men uteslutande positiva, säger Johansson apropå utvecklingen i exempelvis Karlskoga.
”Det är klart vi måste leverera enligt våra åtaganden till kunder och samtidigt har vi fyrdubblat kapaciteten. Samtidigt måste vi inse att vi måste vara relevanta om två, tre, fyra, fem år också”, konstaterar Johansson.
Förra året öppnade Saab Dynamics kontor i Karlstad sex mil västerut – men är redan trångbodda.
”Ja, det växer enormt och jag håller inte för otroligt att vi tar öppnar andra filialer och kontor på ställen där vi jobbar mycket med mjukvara. Bara i Karlskoga söker man runt 300-400 personer”, konstaterade han.
Senaste nytt
”Inget självändamål”
Lite oväntat säger koncernchefen att en välfylld orderstock kanske inte är så viktig.
”Det är inget självändamål att bygga en orderstock som är jättestor. Man måste få ut den också. Vi har kortat ner ledtiderna genom att vi lyckas öka kapaciteten. Förra året hade vi en väldigt bra orderingång, så vi gör många bra affärer”, utvecklar Micael Johansson.
Hans Saab har blivit ett bolag med nästan fyra gånger så många aktieägare som innan kriget i Ukraina bröt ut, konstaterar han nu hos Privata affärer.
”Innan kriget hade vi runt 45 000 aktieägare och nu har vi runt 170 000 aktieägare. Många tycker att vi gör bra saker och investerar i Saab”, inflikar han nöjt.
Vill öka vinsten
Till dem hälsar han att Saab arbetar med att förbättra den marginal som i fjol låg på 8,2 procent och första kvartalet i år på 8,4 procent.
Utmaningen i lönsamheten ligger, påpekar han, bland annat i att ha rätt ”mix i portföljen”.
”Och då behöver man investera rätt mycket för att förändra bolaget. Det är en avvägning mellan hur mycket investeringar man gör i en period som skapar en produktivitetsutmaning medan man växer. För mig är det jätteviktigt att växa det här företaget mycket och hänga med i efterfrågan”, slår Micael Johansson fast.
Ska växa 15-20 procent i år
”Men man ska öka lönsamheten mer än omsättningen kontinuerligt för att öka skalbarheten i bolaget. Och det är det vi jobbar med. Vi ska över en period fram till och med 2027 växa det här bolaget med runt 15 procent i medel. I år har vi guidat mellan 15 och 20 procent.”
Saabs aktie flyger mot nya höjder – börsen svagt upp. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.