Labbodlade diamanter har blivit en ny nisch för lågpriskedjor i USA. Försäljningen har tolvdubblats sedan 2016.
Så ska Walmart erövra smyckesbranschen
Mest läst i kategorin
”Diamonds are a girl´s best friend”, sjöng Marilyn Monroe.
”De är våra bästa vänner också”, sjunger Walmarts ledning. Då handlar det om labbodlade diamanter.
Två liter mjölk, ett paket flingor, kanske ett trepack strumpor – och en diamant, när du nu ändå är på Walmart.
Så kan shoppingen se ut när nu Walmart lägger till de allt mer populära labbodlade diamanterna till sitt sortiment.
Ser möjligheter
Lågprisnischade Walmart ser en möjlighet att sälja fler smycken, framförallt under sommartid.
Då är högsäsongen för förlovningar i USA och då ska allt fler plocka ringen med sig från en supermarket nära sig.
Walmart är världens största inom retail och har lockat nya kundgrupper, inte minst bland höginkomsttagare, under inflationsåren.
Billigare matvaror har fått nya kunder att parkera familjens stationsvagn på P-platsen utanför och handla lågpris.
Senaste nytt
Tar tag i trenden
Nu vill Walmart ta tag i den trenden i andra änden, om man säger så, genom att bland annat sälja fler och finare smycken till ett lägre pris än hos andra.
Inför semesterperioden 2023 introducerade företaget flera varianter av labbodlade diamantsmycken.
Nu har man just börjat testa sitt största erbjudande baserat på labbodlade diamanter – en 1,5 karats förlovningsring Walmart säljer för motsvarande cirka 7 100 kronor.
Tänkte inte på det…
”En utvunnen diamant i den storlek kan säljas för 6 000 dollar, motsvarande drygt 61 000 kronor”, sade Walmart vid lanseringen, och bortsåg glatt och snabbt ifrån att det ju faktiskt inte var en dylik.
Nåväl.
Den globala försäljningen av labbodlade diamanter har på årsbasis växt med 38 procent, enligt Paul Zimnisky, finans- och diamanindustri-analytiker i New York.
2022 såldes sådana diamanter för motsvarande cirka 122 miljarder kronor, säger han.
”Bredare utbud nu”
”Uppkomsten av labbodlade diamanter har gjort det möjligt för Walmart att lansera ett bredare utbud som passar kundernas budgetar”, säger Michelle Gill, vice vd, till CNBC.
Walmart är inte heller det enda företag som letar sig fram i den nya nischen.
Signet Jewellers-ägda kedjan Jared testar en ny produkt: en 24-karats guldtacka som är infattad i en berlock och sedan kan bäras på ett halsband eller låsas in i ett kassaskåp.
Har alltid lockat
I tider av osäkerhet “söker folk efter stabilitet”, säger Jared-chefen Claudia Cividino.
”Guld har alltid varit ett lagrat värde. Det finns något i tidsandan kring guld och dess egenskaper”, konstaterar hon.
Den totala försäljningen av smycken var motsvarande 745 miljarder kronor i USA 2019, enligt Euromonitor.
Där är vi – i stort sett – även idag. 2023 väntas motsvarande belopp bli motsvarande 752 miljarder kronor, enligt samma källa.
Walmart har sålt smycken sedan 1990-talet men satsar nu mer offensivt.
Förra året var premiär för labbodlade diamanter och i år är sortimentet utökat till närmare 90 artiklar i varierande prislägen från motsvarande strax under 800 kronor och uppåt.
Relaterad läsning:
Walmarts upplever marknadsförändring – Dagens PS
Stölder hotar att stänga Walmart-butiker – Dagens PS
Priset på diamanter rasar – här är orsaken – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.