Dagens PS

Så ska BioGaias vd ta börssuccén till nya höjder

"När vi ser framåt under 2025 är BioGaias fokus att driva global tillväxt inom våra kärnområden – maghälsa, immunhälsa och munhälsa – samtidigt som vi specifikt fortsätter att investera i och växa vår direktdistribution", säger Theresa Agnew, vd för BioGaia.
"När vi ser framåt under 2025 är BioGaias fokus att driva global tillväxt inom våra kärnområden – maghälsa, immunhälsa och munhälsa – samtidigt som vi specifikt fortsätter att investera i och växa vår direktdistribution", säger Theresa Agnew, vd för BioGaia. (Foto: BioGaia)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 10 jan. 2025Publicerad: 10 jan. 2025

“Nyckeln till framgång inom konsumenthälsobranschen är att förstå sin målgrupp och leverera produkter som möter deras behov”, säger Veckans börsprofil Theresa Agnew med över 30 års erfarenhet av den globala läkemedelssektorn.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hösten 2023 gick flyttlasset till Sverige för att ta över vd-stolen för ett av Stockholmsbörsens stora succébolag BioGaia. För Dagens PS berättar hon nu om första årets viktigaste prioritet, om målen för 2025 och hur Europa kan komma ikapp USA på bioteknikområdet.

Veckans börsprofil är en artikelserie som publiceras varje fredag där Dagens PS ställer fem snabba frågor till en aktuell person inom börs och finans.

Namn: Theresa Agnew

Titel: Vd för bioteknikbolaget BioGaia (börskurs BioGaia)

Bakgrund: Över 30 års erfarenhet i ledande positioner inom globala läkemedelsjättar som Johnson & Johnson och Glaxosmithkline baserad i Storbritannien, USA och Australien.

Aktuell: Går nu in på sitt andra hela kalanderår som vd för bolaget som stigit över 4500 procent på Stockholmsbörsen senaste 20 åren.

1. Ett drygt år har gått sedan du tillträdde vd-rollen, vad har överraskat dig mest?

När jag accepterade erbjudandet att bli vd för BioGaia bodde och arbetade jag i USA, och jag slogs av hur naturligt beslutet kändes att flytta – jag och min man, eftersom våra barn redan var utflugna – över Atlanten och göra Stockholm till vårt nya hem.

Det som har imponerat mest på mig sedan jag tillträdde rollen är den nivå av passion, engagemang och expertis som genomsyrar hela organisationen.

ANNONS

I dag är jag tacksam för det beslutet. Det som har imponerat mest på mig sedan jag tillträdde rollen är den nivå av passion, engagemang och expertis som genomsyrar hela organisationen.

Mina kollegors hängivenhet varje dag är inspirerande. Medarbetarna på BioGaia lever verkligen våra värderingar om innovation, samarbete och passion.

Vad har varit din viktigaste prioritet?
Min högsta prioritet under mitt första år har varit att finjustera vår strategi och säkerställa att vi är positionerade för långsiktig tillväxt. Detta har inkluderat att stärka vår kärnverksamhet, fokusera än mer på innovation och fortsätta expandera vår direktdistribution.

I år har vi framgångsrikt lagt till Australien och Nya Zeeland till vår lista över direktmarknader, vilket nu gör att vi har åtta direktmarknader, utöver våra många distributionspartners.

ANNONS

Senaste nytt

2. BioGaia är verksamma inom probiotika, men vad är egentligen probiotika för de som inte är helt bekanta med begreppet och hur ser marknaden ut?

Världshälsoorganisationen definierar probiotika som ”levande mikroorganismersom, när de administreras i adekvata mängder, ger en gynnsam hälsoeffekt”. Genom att återställa balansen i mikrobiotan kan probiotika motverka obalanser orsakade av stress, dålig kost, infektion eller antibiotika.

Marknaden för probiotika växer snabbt, drivet av ett ökat konsumentmedvetande om tarmhälsans betydelse och dess koppling till immunförsvaret, mental hälsa och allmänt välbefinnande. På BioGaia fokuserar vi på att erbjuda kliniskt studerad probiotika. Våra probiotika innehåller patenterade stammar som har studerats i över 23 000 patienter och resulterat i 270 publicerade kliniska studier.

3. Vi har precis in gått in i ett nytt år, vilka är de viktigaste målen för BioGaia under 2025 som du ser det?

När vi ser framåt under 2025 är BioGaias fokus att driva global tillväxt inom våra kärnområden – maghälsa, immunhälsa och munhälsa – samtidigt som vi specifikt fortsätter att investera i och växa vår direktdistribution.

ANNONS

Innovation kommer att stå i centrum, med planer på att lansera nya konsumentfokuserade produkter inom maghälsa och munhälsa, samt utforska nya hälsoområden utanför den nuvarande produktportföljen för att möta föränderliga konsumentbehov.

Vi har intensifierat vårt engagemang för hållbarhet och planerar att fortsätta investera i utveckling av miljövänliga förpackningar och att säkerställa användningen av hållbart framställda råvaror i våra produkter.

4. Du har en lång bakgrund inom särskilt konsumentrelaterad hälsosektor, vad är nycklarna för att bli framgångsrik som företag där enligt din erfarenhet?

Nyckeln till framgång inom konsumenthälsobranschen är att förstå sin målgrupp och leverera produkter som möter deras behov. Detta innebär att vara konsumentdriven och säkerställa att varje produkt är vetenskapligt underbyggd med bevisad effektivitet och säkerhet.

Att bygga förtroende genom rekommendationer från hälso- och vårdprofessionen är viktigt för att etablera trovärdighet hos konsumenterna. Den rätta kombinationen av konsumentmarknadsföring och medicinsk marknadsföring är den magiska formeln för hållbar tillväxt inom konsumenthälsa.

5. Ett generellt tema för 2024 har varit hur Europa tycks halka efter USA, tycker du det även gäller på bioteknik-området?

Det ligger en sanning i det – Europa ligger efter USA inom bioteknik och specifikt inom probiotika, främst på grund av sin mer komplexa och fragmenterade regleringsram jämfört med de mer strömlinjeformade och öppna processerna i USA.

Dessutom tillåter inte EU att termen probiotika används på produktförpackningar riktade till konsumenter.

Vad kan man göra från europeiskt håll?
För att stärka sektorn bör därför Sverige och EU prioritera möjligheten för företag som tillverkar och marknadsför probiotika att använda termen probiotika på sina produktförpackningar och när de beskriver sina produkter för konsumenter.

ANNONS

Detta skulle möjliggöra för konsumenter att omedelbart förstå vad dessa produkter är om de märks som probiotika. Det finns också ett behov av att öka konsumentmedvetenheten om biotekniklösningar, inklusive probiotika, genom informationskampanjer och samarbeten med hälso- och vårdprofessionen, vilket kan driva efterfrågan inom kategorin.

Läs mer:

Veckans Börsprofil: Börs-vd och deckarförfattare: “Vill erbjuda nyheter utan trösklar” – Dagens PS

Veckans Börsprofil: Ekonomen: “Sportlovsveckan 5 000 kronor dyrare 2025” – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Sänkta sparskatten: Unga redo att spara mer

Efter tolvslaget på nyårsnatten blev det skattefritt att spara 150 000 kronor på ett så kallat ISK-konto. Den sänkta sparskatten lockar särskilt unga att vilja spara mer. Det visar en undersökning från nätmäklaren Nordnet där sex av tio unga uppger att de kommer att öka sitt sparande i spåren av skattesänkningen. Goda nyheter för regeringen […]