Dagens PS

Så överlever lyxindustrin – nya knep

Det är kämpigt för många bolag i lyxindustrin – som måste locka konsumenter genom nya knep.
Det är kämpigt för många bolag i lyxindustrin – som måste locka konsumenter genom nya knep. (Foto: Pexels)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 18 nov. 2024Publicerad: 18 nov. 2024

Många konsumenter överger lyxvaror och bolagen får kämpa allt hårdare för att skapa intresse kring sina produkter. Där gäller det att överraska och ge kunden än upplevelse utöver det vanliga.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har inte varit så kämpigt för lyxindustrin på 15 år.

År av guldkantad tillvaro för lyxmärken som Dior och Gucci har nu tagit slut.

Tufft år för lyxindustrin

2024 ser ut att bli ett tuft år för lyxindustrin när upp emot 50 miljoner kunder har övergett sina märkeskläder- och väskor.

Det visar en ny rapport av konsultfirman Bain & Company’s, uppger Fortune.

Det står det klart att enbart en tredjedel av lyxvarumärkena når en positiv tillväxt i år, en rejäl minskning från i fjol då siffran låg på två tredjedelar.

ANNONS

Senaste nytt

Inte valuta för pengarna

Problemet är att många konsumenter får allt mindre i plånboken samtidigt som lyxindustrin fortsätter att höja priserna där kunderna inte känner att de får valuta för sina pengar längre.

Nya knep

ANNONS

Enligt Marie Driscoll, en aktieanalytiker med fokus på lyxhandel, måste bolagen därför komma med nya knep för att överleva framöver.

Hon menar att lyxmärkena har svikit konsumenternas förväntningar.

“Gör produkterna mer inspirerande, gör shoppingupplevelsen fantastisk”, säger Marie Driscoll.

“Den bästa av glassar är tråkig när du äter samma glass för femte gången”, säger hon och förklarar att lyxindustrin har fortsatt att höja sina priser under många år utan någon slags ny “innovation, service eller kvalitet”.

“I år slog det verkligen till mot konsumenterna, och vi kände den fulla effekten av det.”

Birkin-väskan går mot strömmen

De som fortfarande köper lyxvaror vill känna sig speciella, de vill ha något som få andra har. Ett sådant exempel är en Hermès Birkin-väska.

Den som vill komma över en exklusiv Birkin-väska får lägga ner mycket möda och besvär, lite list, och enorma summor. Det har visat sig vara ett smart PR-trick menar detaljhandelsanalytikern Hitha Herzog.

“Det skapar en mystik kring att äga något sällsynt, och ger det en känsla av värde när man tittar på prislappen.”

ANNONS

Läs även:

Ritz-Carltons nya projekt – “ett flytande lyxhotell”. Dagens PS

Arnault junior klättrar i pappas lyximperium. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS