Många globala jättar lämnade Ryssland direkt efter invasionen av Ukraina. Andra blev kvar och försökte lämna senare. Så här gick det.
Så kunde McDonald's fly Ryssland
Mest läst i kategorin
McDonald’s, Carlsberg, Levi’s, Pizza Hut, Starbucks. Eller varför inte vårt eget Ikea?
Stora multijättar som lämnat Ryssland efter invasionen av Ukraina – men som är kvar som är kvar. Alla direkta kopior som uppstått snabbt under nya namn, och i allmänhet med Putin-allierade i ledningen.
Det här är den första slutsatsen i Stephanie Bakers bok ”Punishing Putin: Inside the Global Economic War to Bring Down Russia”, som Bloomberg publicerar ett utdrag ur: när du lämnar Ryssland gör du det på Putins villkor.
Redan första veckan av attacken mot Ukraina förklarade en rad globala varumärken att de skulle dra sig tillbaka, avbryta eller tillfälligt stänga i Ryssland. Där fanns exempelvis BP, Ikea och Nike.
McDonald’s fortsatte till en början. I stället stängde koncernens vd Chris Kempczinski tillfälligt restaurangerna i Ukraina av ”säkerhetsskäl”.
Viktig global del
I det här läget var McDonald’s i Ryssland inte vilken korvkiosk som helst.
Ryssland stod för 7 procent av kedjans globala intäkter och McD ägde nästan alla sina 850 ryska restauranger. Endast 15 procent av dem drevs i franchiseform.
Man hade 62 000 anställda i landet och ytterligare 100 000 arbetade hos underleverantörer.
8 mars 2022 meddelade McDonald’s och Coca-Cola att de skulle stänga sina verksamheter, Chris Kempczinski mejlade alla chefer och franchisetagare att de skulle stänga ”tillfälligt”.
Andra företag började mer långsiktigt leta rätt köpare för att kunna lämna landet med mer i reskassan.
Samtidigt krympte tidsfönstret när USA och väst införde restriktioner mot Ryssland, i allt väsentligt ett investeringsförbud.
Förhandlade i Dubai
McD letade nu en väg ut. Man hade skapat en lista över potentiella köpare. I början av maj flög chefer till Dubai för att träffa ryska budgivare.
Man valde Alexander Govor, som drivit 25 McDonald’s i Sibirien, till att ta över.
Govor fick betala en ”symbolisk avgift” och McD en summa motsvarande ungefär ett års omsättning till staten för att få lämna Ryssland.
Sedan kunde Govor öppna den nya kedjan under namnet ”Vkusno i tochka”, ”Tasty and that´s it” på engelska.
Nu säger Vkusno att man har över 900 restauranger och betjänar 2 miljoner kunder per dag. Försäljningen är större än någonsin under McDonald’s, är beskedet.
”McD gjorde rätt”
Trots den höga kostnaden och det stora hålet i intäkter är slutsatsen i boken att McDonald’s gjorde rätt med att tidigt lämna Ryssland.
Snabbt blev det svårare att lämna landet och få något med sig. I stället löpte man stor risk att helt enkelt få sin ryska verksamhet stulen, eller som det hetat ”tillfälligt förvaltat” av den ryska staten.
1 700 företag lämnade eller inskränkte sin verksamhet i Ryssland, enligt Kiev School of Economics. Samtidigt blev mer än 2 000 västerländska företag kvar och efter det blivit gynnade i Ryssland.
Läs mer:
McDonald’s fattar radikala beslut i Israel. Dagens PS
ANNONS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.