Dagens PS

Så blev H&M och Nike “hållbara” – siffertrixet

H&M logga
H&M är bar ett av fler bolag som kan påstå sig minska sina utsläpp genom ett gemensamt hållbarhetsprojekt för modeindustrin. [Foto: TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 12 apr. 2022Publicerad: 12 apr. 2022

H&M och Nike utpekas av tidningen The Guardian för att dölja koldioxidutsläpp genom ett avancerat upplägg där vissa utsläpp räknas bort. Är de hållbara modebolagen en chimär?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Modeindustrin står för 10 procent av världens koldioxidutsläpp och är industri som smutsar ned näst mest i hela världen. Samtidigt kräver en ökad oro från konsumenter att industrin framstår som hållbar.

CDP – Carbon Disclosure Project – ett stort projekt där modebolag graderas efter hur miljömässigt hållbara de är ­– ger konsumenterna möjlighet att välja de mest hållbara märkena.

H&M och Nike har ökat utsläpp – redovisar minskning

Men The Guardian skriver i ett avslöjande att flera företag, däribland H&M och Nike, både har ökat sina koldioxidutsläpp och genom projektet ändå kan hävda att utsläppen minskar. Det hela handlar om hur beräkningarna görs.

”Allt syns i det finstilta. Modebolagen rapporterar sina sammanlagda globala utsläpp, men de beräknas sedan gentemot den totala vinsten. Det betyder att så länge deras utsläpp ökar mindre än deras vinst ökar varje år, så räknas det som att de totala utsläppen minskar”, skriver The Guardian.

Att knyta kolioxidutsläppen till den totala vinsten är bara ett av de olika beräkningsinstrumenten som företag knutna till rapporteringssystemet Greenhouse Gas Protocol använder. Bland annat redovisas inte utsläppen från underleverantörer.

Läs också:

Investerare till regeringar:”Sluta mata fossila näringar
H&M – affärsidén om snabbmode blir alltmer skakig

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]