De slåss om namnet, kunderna och makten. Men vägen till framgång kan finnas i den motsatta riktningen för de två Rothschild-klanerna.
Den hårda kampen om namnet Rothschild
Mest läst i kategorin
En schweizisk gren och en fransk. Båda använder familjenamnet för att nå en tätposition inom global förmögenhetsförvaltning.
Kan fungera när familjenamnet är Rothschild – men allt tyder på att de skulle ha mer att vinna på att enas.
Edmond de Rothschild Group är det ena banknamnet. Rothschild & Co det andra.
De två företagen med det berömda namnet är de två delar som återstår av den dynasti som skapades av släktens finansmän under 1800-talet.
Behöver enas
De två kvarvarande grenarna av Rothschilds har verkat inom ganska olikartade affärsområden men är nu båda på väg att fokusera på global förmögenhetsförvaltning.
Det gör, menar bedömare, att de två inom en generation behöver bli ett för att hålla namnet och imperiet fortsatt starkt.
“De riktar sig nu mot liknande kunder”, säger Christoph Künzle som arbetar med ämnet förmögenhetsförvaltning vid Zürich University of Applied Sciences, till Bloomberg.
“Det är väldigt konkurrenskraftigt och deras hundraåriga namn är en stor tillgång som båda försöker utnyttja”.
Senaste nytt
Närmar sig
Trots imponerande drygt 100 miljarder dollar i förvaltade tillgångar är Paris-baserade Rothschild & Co lillebror av de två.
Det försöker man kompensera genom att öppna kontor på samma platser som sin schweiziska namne.
Det går bra. Förra året tjänade man mer på kapitalförvaltning än på rådgivning och redan i slutet 2022 hade man närmat sig sin rival i Schweiz när det gäller förvaltat kapital.
Konkurrensfördel
Att slå sig samman bör vara en konkurrensfördel även sett till storlek, menar flera analytiker.
Idag är de två Rothschildarna små jämfört med globala giganter som Morgan Stanley och USB eller privata schweiziska banker som Julius Baer Group och Banque Pictet & Cie.
”Det finns ett behov av konsolidering, särskilt för små förmögenhetsförvaltare på grund av ökade kostnader och reglering,” säger Nicolas Payen, analytiker hos Kepler Cheuvreux.
“En regel för branschen nu är att det är storlek som gäller”.
Nästa generation?
“Å ena sidan finns det en ekonomisk logik, å den andra finns det personlig stolthet”, förklarar Philippe Pelé-Clamour, adjungerad professor vid handelshögskolan HEC Paris och specialiserad på familjeföretag.
“Denna period av egon och dispyter är relativt kort när den ställs mot två århundradens historia. En sammanslagning kan ske i nästa generation”.
Länge var familjenamnet i sig en stridsfråga mellan de två delarna av släkten.
Det kom till sin spets 2015 det schweiziska bolaget tog Paris-firman till domstol, en tvist som slutade i en uppgörelse om hur namnet skulle användas och skyddas.
Champagne förenar
Det enda området där familjerna samarbetar, mer eller mindre harmoniskt, är i de franska vinregionerna Bordeaux och Champagne.
En av landets mest prestigefyllda vingårdar, Chateau Lafite Rothschild, har funnits i familjen sedan 1868.
2005 valde familjerna att skapa ett varumärke tillsammans i Champagne.
Kanske kan det vara en trampolin för ett närmare samarbete.
Om inte annat kan de tänka på vad Benjamin de Rothschild sade, i en av sina sista intervjuer, 2010:
“Det är faktiskt oklart hur mycket våra företag är värda utan namnet”.
Episkt: En av världens rikaste städar ur förrådet – Dagens PS
Investera när det flyter blod på gatan – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.