Dagens PS

Rederier köper flygplan – badar i pengar

Råvaror
Ett skepp kommer lastat. Foto: TT
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 15 sep. 2022Publicerad: 15 sep. 2022

Rederier som fraktar gods över haven lägger nu till flygfrakt i sina verksamheter på grund av den oförutsägbara karaktären av utbud och efterfrågan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Världens största containerrederi, Maersk, lanserade en flygfraktsdivision i april och har nu en flotta på 15 flygplan. Bolagets konkurrent CMA CGM startade en flygdivision förra året och kommer till år 2026 ha 12 flygplan i drift, det rapporterar CNBC.

Michel Pozas Lucic, Møller Maersks globala chef för flygfrakt, förklarar för CNBC att störningar i leveranskedjan skapade ett behov av att flyga varor. Enligt Maersk hjälper det bolagen att skapa en “one-stop-shop” för last när de kan frakta varar med både fartyg och flyg. 

Kunderna behöver heltäckande logistiklösning

“Vi upptäcker mer och mer att våra kunder verkligen behöver en heltäckande logistiklösning”, säger Michel Pozas Lucic, till CNBC, och tillägger att kunderna letar efter en one-stop-shop som inta bara tar bort komplexiteten i logistiken, utan också gör den optimerad, ändamålsenlig och effektiv.

Enligt International Air Transport är efterfrågan på flygfrakt nu högre än den var innan covid-19-pandemin, jämfört med första halvåret 2019 ökade efterfrågan med 2,2 procent första halvåret i år.

Många logistikdivisioner klarar inte uppgiften

Enligt Marc Zeck, analytiker på förmögenhetsförvaltaren Stifel, har de senaste tre åren visat en hel del företag att deras logistikdivisioner inte klarar uppgiften.

“Ingen brydde sig egentligen om försörjningskedjor … innan pandemin började. Nu är det en fråga eller ett ämne för styrelser, säger han till CNBC.

Marc Zeck förklarar att efter att kinesiska fabriker stängde 2020 ökade efterfrågan på varor 2021 och när nedstängningarna i Kina började hävas orsakade det omfattande störningar i leveranskedjan, störningar som har fortsatt i år med inställda avgångar på grund av trängsel i nordamerikanska hamnar och strejker i europeiska hamnar.

ANNONS

Flygplan är attraktiva för rederier

Enligt Michael Field, en senior aktieanalytiker på Morningstar är flygplan attraktiva för rederier.

“Många av dessa sjöfraktsföretag är översvämmade med kontanter för tillfället, efter att ha haft en buffert i några år, och de letar efter sätt att spendera dem, och att köpa upp luftkapacitet är definitivt ett av dessa sätt”, säger han till CNBC. Han tillägger att flygbolag samtidigt haft en tuff period och behöver pengarna.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Ny vinstvarning från Maersk

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]