Rederier som fraktar gods över haven lägger nu till flygfrakt i sina verksamheter på grund av den oförutsägbara karaktären av utbud och efterfrågan.
Rederier köper flygplan – badar i pengar
Mest läst i kategorin
Världens största containerrederi, Maersk, lanserade en flygfraktsdivision i april och har nu en flotta på 15 flygplan. Bolagets konkurrent CMA CGM startade en flygdivision förra året och kommer till år 2026 ha 12 flygplan i drift, det rapporterar CNBC.
Michel Pozas Lucic, Møller Maersks globala chef för flygfrakt, förklarar för CNBC att störningar i leveranskedjan skapade ett behov av att flyga varor. Enligt Maersk hjälper det bolagen att skapa en “one-stop-shop” för last när de kan frakta varar med både fartyg och flyg.
Kunderna behöver heltäckande logistiklösning
“Vi upptäcker mer och mer att våra kunder verkligen behöver en heltäckande logistiklösning”, säger Michel Pozas Lucic, till CNBC, och tillägger att kunderna letar efter en one-stop-shop som inta bara tar bort komplexiteten i logistiken, utan också gör den optimerad, ändamålsenlig och effektiv.
Enligt International Air Transport är efterfrågan på flygfrakt nu högre än den var innan covid-19-pandemin, jämfört med första halvåret 2019 ökade efterfrågan med 2,2 procent första halvåret i år.
Många logistikdivisioner klarar inte uppgiften
Enligt Marc Zeck, analytiker på förmögenhetsförvaltaren Stifel, har de senaste tre åren visat en hel del företag att deras logistikdivisioner inte klarar uppgiften.
“Ingen brydde sig egentligen om försörjningskedjor … innan pandemin började. Nu är det en fråga eller ett ämne för styrelser, säger han till CNBC.
Marc Zeck förklarar att efter att kinesiska fabriker stängde 2020 ökade efterfrågan på varor 2021 och när nedstängningarna i Kina började hävas orsakade det omfattande störningar i leveranskedjan, störningar som har fortsatt i år med inställda avgångar på grund av trängsel i nordamerikanska hamnar och strejker i europeiska hamnar.
Flygplan är attraktiva för rederier
Enligt Michael Field, en senior aktieanalytiker på Morningstar är flygplan attraktiva för rederier.
“Många av dessa sjöfraktsföretag är översvämmade med kontanter för tillfället, efter att ha haft en buffert i några år, och de letar efter sätt att spendera dem, och att köpa upp luftkapacitet är definitivt ett av dessa sätt”, säger han till CNBC. Han tillägger att flygbolag samtidigt haft en tuff period och behöver pengarna.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Ny vinstvarning från Maersk
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.