Ett nätverk från Dubai till Kina ska, i en mångmiljardsatsning, transportera gas från Rysslands arktiska anläggning för naturgas.
Tiden rinner ut för Putins gassatsning
90 mil söder om den indiska staden Mumbai har Ocean Speedstar Solutions sin adress.
Företaget ger väsentligt stöd åt en rysk skuggflotta av tankfartyg, som exporterar flytande naturgas från en rysk anläggning ovanför polcirkeln.
Journalist utan koppling till gasbranschen
Lägenheten bebos formellt av en journalist utan koppling till gasbranschen. En liten del i det nätverk Ryssland byggt från Dubai till Indien och Kina för att skapa den skuggflotta av gasfartyg som behövs för att transportera bränslet från Rysslands anläggning Arctic LNG2, en anläggning värderad till 21 miljarder dollar, skriver Bloomberg.
Rysslands president Vladimir Putin ser Arctic LNG 2-anläggningen, som togs i drift i december, som ett nationellt prestigeprojekt.
Den är en möjlighet att visa upp landets teknik men även ett försök att bevisa att västerländska sanktioner i spåren av Ukraina, inte kommer att stoppa landets handel.
”Heltäckande effekt”
Betydelsen av flytande naturgas, LNG, för ekonomin förklarades av Putin i ett tal förra året när leveransen av det första produktionståget till den arktiska anläggningen började.
Sådana projekt “ger en heltäckande effekt för hela ekonomin, tillåter oss att vinna den andel vi behöver på den globala LNG-marknaden och tillåter oss att utveckla närliggande industrier”, förklarade Putin.
“Putin inser att LNG-marknaden är den viktigaste råvaran under de kommande 10 till 15 åren”, säger Maximilian Hess, författare till Economic War: Ukraine and the Global Conflict between Russia and the West, “och han vill att Ryssland ska spela en roll på den marknaden.”
Ryska regeringstjänstemän söker nu marknader för LNG från Arctic 2, via ett nätverk av företag som har till uppgift att skapa en flotta av fartyg och villiga köpare att börja exportera från den inlåsta anläggningen, enligt personer med kunskap om strategin.
Indien och Kina
Chefer från Novatek var i Mumbai i februari och träffade rederier. Novatek har också öppnat ett kontor i Kina för att hitta nya kunder, enligt Bloomberg. Intresset från LNG-handlare väcktes när ett företag, Pioneer, flyttade utanför Norges norra kust i mitten av juli.
Handlare tror att fartyget Pioneer förfalskade sin plats i en process som kallas “spoofing” – vilket gör att det visas på digitala spårningssystem att fartyget är på ett ställe, när det i verkligheten var på väg till Arctic LNG 2:s exportterminal.
Satellitbilder tagna den 1 augusti bekräftar att fartyget lade till vid anläggningen.
Ytterligare två fartyg
I snabb följd lade ytterligare två fartyg – Asya Energy och Everest Energy – till vid anläggningen, enligt Bloombergs analys av satellitbilder, samtidigt som de förfalskade sin fartygsspårningsplats för att visa dem i Barents hav.
Problemet?
Det är inte bara amerikanska sanktioner som hotar handeln, tiden börjar också rinna ut.
Skuggflottans fartyg är bara utrustade för att korsa de arktiska vattnen fram till slutet av oktober, då tjock is kommer att göra det omöjligt.
Läs mer:
Gaspriserna i Europa rusar igen inför vintern. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.