Dagens PS

Stopp för rysk diesel – men var ska den komma ifrån?

rysk diesel
Snart slut på rysk diesel till EU. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 13 jan. 2023Publicerad: 13 jan. 2023

Sjöburna leveranser av rysk diesel – EU:s enskilt största externa leverantör – blir mer eller mindre förbjudna från och med den 5 februari. Men var vi nu ska få vår diesel ifrån är mer oklart. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Energikris
Spela klippet
Råvaror

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

20 dec. 2024

Enligt data från Vortexa Ltd. som Bloomberg sammanställt importerade EU 220 miljoner fat av diesel från Ryssland förra året. Som ett svar på Rysslands invasion av sitt grannland Ukraina har sedan tidigare Storbritannien och USA förbjudit importer av rysk diesel, och nu gör EU detsamma.

“Vem kommer att kliva in för att täppa till detta enorma utbudsgap? Och kommer det att räcka? Är blocket på väg att gå i sömnen in i en bränslekris?”, skriver Bloomberg.

USA och Indien har steppat upp leveranser

Det mest uppenbara stället att få bränsle till Europa ifrån är Mellanöstern, en region som har stora tillgångar och produktionskapacitet samt transportleder genom Suezkanalen som ger en relativt kort sträcka till södra Europa.

Indien och USA har också steppat upp sina leveranser den senaste tiden. Men den viktigaste spelaren för Europa kan bli Kina, rapporterar Bloomberg.

Kina “har nyckeln till all överskottsraffineringskapacitet globalt”, säger Mark Williams, forskningsdirektör på Wood Mackenzie Ltd.

Även om bara en ytterst liten andel av den kinesiska dieseln går direkt till Europa så kan kineserna öka den regionala tillgången, vilket frigör fat från andra producenter som (i teorin) kan ta sig till Europa.

“Det är en total omjämkning när det gäller dieselhandelsflöden från början av februari”, säger Mark Williams. ‘

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Kina och Turkiet osäkra faktorer

ANNONS

Det finns dock en stor osäkerhetsfaktor – Kina skulle kunna välja att begränsa sina flöden, med hänvisning till exempelvis miljön, och då blir det problematiskt för Europa.

En annan osäker geopolitisk spelare är Turkiet, som skulle kunna välja att köpa rysk diesel till den egna marknaden och sälja vidare den icke-ryska dieseln de har till EU – för ett högre pris förstås.

Ironiskt nog är det så att ju bättre det går för Europa, desto svårare blir läget. Blir det ekonomisk kris – då klarar vi oss nog från bränslekris.

“En långvarig ekonomisk avmattning, varmt väder, fortsatt medvind från högre kinesisk export och ett väloljat pristak skulle hjälpa globala dieselbalanser att förbli genomförbara och ge Europa tillräckligt med valmöjligheter för att dra in ersättningsfat”, säger Hedi Grati, chef för Europa/CIS-raffinering och marknadsföring på S&P Global Commodity Insights till Bloomberg.

Men…

“Ju högre efterfrågan är och ju brantare nedgången i rysk dieselproduktion, desto mer kan saker bli komplicerat och kan potentiellt spricka”, fortsätter hon.

Läs även: Bränsleupproret fly förbannade: kan bilda ”Dieselparti”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]