Bortsett från en liten volym till Bulgarien har den ryska råoljan slutat flöda in i Europa – nu skeppas den i stället från ryska hamnar till Asien.
Slut på rysk olja till Europa – går nu till Asien
Mest läst i kategorin
Efter EU:s förbud mot sjöburen import av rysk råolja har oljeleveranserna från Ryssland till Europa nästan upphört, rapporterar Bloomberg.
“Den råolja som Europa undviker har omdirigerats till Asien, med en flottilj av tankfartyg som ångar runt kontinenten och genom Suezkanalen för att leverera last till Indien och Kina”, uppger nyhetskanalen.
Nästan 90 procent av råoljan hamnar i Asien i stället för Europa
Under förra veckan fram till 9 december omdirigerades 89 procent av den ryska råoljan till Asien.
Om inte EU:s importstopp av ryska olja trätt i kraft – det var 5 december – skulle dessa oljetransporter i stället gått till Europa och kontinentens hamnar.
Under den aktuella perioden som nämns ovan levererade i stället Ryssland mer än 3 miljoner fat råolja med tankfartyg per dag till Asien, visar spårningsstatistik som Bloomberg övervakar.
“Mer än hälften av den råolja som lastas från hamnar i Östersjön, Svarta havet och Arktis är på väg mot Suezkanalen på fartyg som inte visar någon slutdestination. Det är oklart om all denna olja har sålts, eller om laster är på väg till regionen i hopp om att de ska säljas innan de anländer”, framgår det i artikeln.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.