Under flera månader har det lilla ryska lastfartyget Amur 2501 kört konstiga turer i Svarta havet, många gånger blir fartyget mörkt och slutar sända ut sin position.
Så "tvättar" Ryssland spannmål stulet från Ukraina
Mest läst i kategorin
Fartyget Amur 2501 hämtar inte bara spannmål från hamnen Azov i Ryssland, utan även från den sanktionsdrabbade hamnen Sevastopol i Krim, från vilken Ukraina säger att nästan alla varor stjäls av Kremls trupper, rapporterar Bloomberg.
Vid flera tillfällen, när fartyget har mörklagts och slutat sända ut sin position, tycks det delta i överföring av last mellan flera fartyg utanför den ryska hamnen Kavkaz, varpå andra fartyg fortsätter till länder som Iran och Libyen.
Olaglig rysk handel med stulet spannmål
Bloomberg har fått ta del av satellitbilder, lastnings- och lossningsdata från hamnar utsända fartygspositioner som placerar Amur 2501 i hjärtat av det branschexperter kallar för olaglig rysk råvaruhandel.
Exportörerna blandar spannmål från flera hamnar och fartyg och döljer ursprunget för sådant som vete och korn så att stora volymer oupptäckt kan säljas utomlands.
Ryssland “tvättar” stulet spannmål
“De använder överföringar från fartyg till fartyg mellan legitima och olagliga produkter för att blanda dem och försöka tvätta dem in till en legitim försörjningskedja”, säger Ian Ralby, vd för I.R. Consilium, ett konsultföretag inom sjörätt och säkerhet, till Bloomberg.
Han säger vidare att de arbetar för att “tvätta” spannmålen för att skapa en viss legitimitet så att de kan handla med länder som verkligen behöver dem.
Spannmålspriser fortsatt höga
Rysslands eskalerande krig i Ukraina gör att oron för ett nytt hot mot spannmålsexporten i Svarta havet vaknar och efterfrågan och priserna på spannmål kommer troligtvis förbli höga, vilket ger incitament för Ryssland att fortsätta med sin “spannmålstvätt”.
Ryssland har sagt att annekteringen av fyra ukrainska territorier kan öka Rysslands årliga spannmålsskörd med 5 miljoner ton och det kan ha uppmuntrat vissa exportörer att mer öppet transportera varor från Sevastopol.
Stora delar av världen vägrar dock att erkänna annekteringen, varför den hemliga aktiviteten, enligt sjöfartsriskkonsulten Windward, fortsätter.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Vladimir Putin kritiserar spannmålsavtalet med Ukraina
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.