Dagens PS

Rysslands veteexport lamslås efter nya hot

veteexport
Rysslands veteskördar var större än vanligt – men nu har det fastnat i hamn. (Foto: Efrem Lukatsky/AP/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 09 aug. 2023Publicerad: 09 aug. 2023

Rysslands spannmålshamnar svämmar över efter två stora skördar. Nu stiger farhågorna för att en militär upptrappning kan göra att veteexporten inte når längre.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rekordstora leveranser har fyllt de ryska spannmålshamnarna efter två stora skördar.

Hamnkapaciteten blir påfrestad när Ryssland skickar stora volymer till hamnarna och exporten inte hinner med.

Ryssland skickade 4,4 miljoner ton vete i juli, ett rekord för månaden i jämförelse med tidigare år och nästan 60 procent över genomsnittlig nivå, enligt konsulten Sovecon.

Bristande kapacitet

Vissa terminaler vid Svarta havet har fått sluta ta emot spannmål på grund av bristande lagringskapacitet, enligt Sovecon.

Det är ett stort problem för bönderna och för Ryssland som land.

Problemet eskalerar om situationen vid och i Svarta havet förvärras och bromsar utflödena av ryska varor än mer.

Bönderna har ingen annanstans att skicka sina skördar och transporterna över Svarta havet är av central betydelse för den globala livsmedelsförsörjningen.

ANNONS

Senaste nytt

Sade upp avtal

ANNONS

Ryssland avslutade under förra månaden sitt avtal med Ukraina som tillät landet att exportera via Svarta havet.

Samtidigt flyttar Ryssland den mesta av sin veteexport vattenvägen och startade exportsäsongen med det största vetelagret på tre decennier, enligt amerikanska källor Bloomberg hänvisar till.

De senaste veckorna har de ryska leveranserna minskat på grund av flaskhalsar i hanteringen av så mycket spannmål, enligt Sovecon.

“Det är trafikstockningar och förseningar runt hamnar och all lagringskapacitet är nästan använd”, säger Sovecons vd Andrey Sizov.

Stoppas av säkerhetsskäl

Just nu är Rysslands mindre hamnar vid Azovsjön mer överbelastade än den största spannmålshamnen Novorossiysk vid Svarta havet, enligt Sovecon.

Fartyg som seglar från hamnar i Azovhavet lossar vanligtvis på större fartyg vid Kerchsundet som seglar vidare genom Svarta havet, men navigeringen genom sundet har begränsats av säkerhetsskäl efter en attack mot Kerchbron tidigare denna månad.

Varje upptrappning i Svarta havet kan få stora följder för den globala spannmålshandeln.

Ukraina slog i helgen till mot ett ryskt oljetankfartyg och varnade för att fler attacker kan följa när man vill hämnas mot Rysslands ansträngningar att lamslå ukrainsk spannmålsexport.

ANNONS

Det kan göra vissa redare mer försiktiga med att anlöpa ryska Svartahavs-hamnar.

Problemen växer

Samtidigt växer lagringsproblemen, enligt Dmitry Rylko, chef för den Moskva-baserade konsulten Ikar.

“Lagringssituationen är ganska spänd,” säger han.

“Trots den höga exporten finns det fortfarande mycket spannmål, och söder väntar sig den andra vågen av skörden.”

Läs även: Räkna med dyrt bröd – vetepriset rusar efter ryskt hot – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS