Ryssland har hittat nya vägar att runda de västliga oljesanktionerna. Strategin har varit framgångsrik och sanktionerna ett slag i luften.
Ryssland överlistar sanktionerna – och tjänar mer på olja
Mest läst i kategorin
Grekiska båtar under kamerunsk flagg, telefonnummer i Estland och adress på Marshallöarna. Ett exempel.
Krångligt? Ja.
Värt det? Definitivt.
Med hjälp av en skuggflotta, riggad enligt exemplet ovan, är Rysslands inkomst från oljeexport nu större än innan invasionen av Ukraina.
Misslyckats
Västvärlden har misslyckats med att strypa Moskvas krigskassa via sanktioner mot oljan.
Via sin skuggflotta, och hjälp från handlare och rederier svåra att spåra, tjänar Ryssland rejält med oljepengar.
Från att oljan lämnar Ryssland tills den når sina officiella köpare ”försvinner” olja för motsvarande 115 miljarder kronor, skriver Bloomberg.
Senaste nytt
Pristak metoden
Väst satte ett pristak på 60 dollar för oljan för att minska finansieringen av kriget i Ukraina.
Pristaket var satt för att förhindra företag att förse Ryssland med frakt och försäkring om oljan såldes för mer än 60 dollar.
Samtidigt blockerade EU nästan all oljeimport från Ryssland, vilket tvingade Moskva att låta Indien och Kina bli de dominerande kunderna.
Skuggflotta tog över
Nu har en flotta av skuggfartyg tagit över vilket både underminerar sanktionerna och ökar risken för miljökatastrofer när gamla, undermåliga fartyg används för känsliga transporter.
I Grekland hävdar myndigheterna att de är maktlösa när det gäller att förhindra de sjöfartsaktiviteter som sker under landets kurs, eftersom de sker på internationellt vatten.
När Spanien lyckades stoppade liknande aktiviteter ökade de i Grekland, som har en dominerande ställning.
Grekland störst
Grekland är världens enskilt största nation när det gäller ägande av oljetankfartyg.
Under pristaket har grekiskägda fartyg i år hanterat mer rysk olja än något annat land utanför Ryssland.
Grekiska fartyg har stått för 20 procent av alla ryska oljetransporter hittills under 2023 och nästan en tredjedel av Rysslands export av flaggskepps-kvalitén Ural-råolja, enligt sjöfartsdata.
Nästan hälften
För Ryssland växer skuggflottan hela tiden i betydelse. Under 2023 har den transporterat 45 procent av den ryska oljan.
“Detta kommer att fortsätta så länge som tillsynsmyndigheterna inte kan agera mot det”, säger Lars Barstad, vd för Frontline som äger några av världens gigantiska supertankers, till Bloomberg.
Resultatet av hela konkarongen?
Att Ryssland fördubblats sina intäkter i petrodollar mellan april och oktober.
Rysslands nettointäkter av oljan i oktober – motsvarande 115 miljarder kronor – stod för 31 procent av de totala nettobudgetintäkterna under månaden, enligt Bloombergs analyser.
Mer oljepengar i dag
Intäkten är den högsta sedan maj 2022 och överskriver enskilda månader året innan invasionen av Ukraina.
I praktiken ser väst heller inga möjligheter att stoppa skuggflottan.
”Det hela går bara under jorden”, säger Adi Imsirovic, tidigare oljechef hos Gazprom och nu direktör för Surrey Clean Energy.
“Och vi vet inte vem som gör vad och hur eller vad som ska vart.”
Läs mer:
Så enkelt rundar Ryssland oljesanktionerna – Dagens PS
Rysk “skuggflotta” ska runda pristaket på olja – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.