Sedan Ryssland avslutade Svartahavsavtalet varnar de för att alla fartyg på väg till ukrainska hamnar i Svarta havet kan ses som potentiella leveranser av militär utrustning.
Ryssland och Ukraina hotar fartyg i Svarta havet
Ryssland har, sedan de avslutade Svartahavsavtalet som tillät Ukraina att exportera spannmål via Svarta havet, attackerat ukrainska spannmålslagringsanläggningar, det rapporterar Bloomberg.
Hotet mot fartyg hotar handeln
Ryssland har dessutom sagt att de kan se alla fartyg som är på väg till ukrainska hamnar som potentiella leverantörer av militär utrustning, vilket av Ukraina uppfattas som ett hot.
På onsdagen började vetepriserna stiga igen när Ukrainas utrikesministerium sade att alla fartyg på väg till hamnar i Ryssland, eller Ukrainska områden ockuperade av Ryssland, också är legitima mål.
Det ökande hotet mot handeln på Svarta havet ökar nu risken för turbulens på den globala marknaden för allt från olja och livsmedel, till konstgödsel.
Rysslands invasion av sitt grannland har redan allvarligt stört exporten för Ukraina, som är en stor producent av spannmål och vegetabiliska oljor.
Har attackerat ryska fartyg
Ukraina har tidigare attackerat ryska fartyg i Svarta havet och, bland annat, kort efter invasionen, sänkt flaggskeppet Moskva med en missil.
Ukraina har även sänkt ett ryskt landstigningsfartyg och skadat ett annat i hamnen Berdjansk, dessutom har ukrainska raketer nått bron över Kerchsundet, Rysslands huvudsakliga försörjningslinje till den ockuperade Krimhalvön.
Rysk oljeexport i Svarta havet
Vid Svarta havet fins även en stor rysk oljeterminal, över en halv miljon fat råolja strömmar dagligen genom hamnen Novorossijsk, som även är en viktig hamn för gödningsmedel, spannmål och kol.
Oljepriserna har bara ökat lite, vilket tyder på att marknaden är skeptisk till möjligheterna för störningar.
Mitt emot östra Krim, nära Taman, har Ryssland även flera exportterminaler för raffinerade oljeprodukter.
Oljetankers i Svarta havet
Spårningsdata för oljetankers som Bloomberg har övervakat visar 28 oljetankers i närområdet, de flesta mindre.
Enligt Alexander Kulikov, vd på det ryska befraktningsbolaget Sea Lines Ltd, fungerade Novorossiysks hamn som vanligt på torsdagen.
Sedan Krim-bron sprängdes har passagen genom Kerchsundet varit stängd och enligt honom är det oklart när den kommer öppnas igen.
Han säger också att han har två fartyg som väntar på att passera Kerchsundet från södra sidan.
Det är inte helt klart hur realistiskt Ukrainas hot är och Rysslands försvarsministerium har inte specificerat vad Ryssland tänker göra om några fartyg försöker ta sig till ukrainska hamnar, det skriver Bloomberg.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Rysslands missiler slår ut spannmål i Ukraina Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.