Ryska varv har brist på komponenter som motordelar och propellrar. Det gör att produktionen av bland annat tankfartyg avstannar – vilket Ryssland är beroende av för att kunna exportera olja.
Ryska varv har slut på komponenter – förstör oljeleveranser
Det är sanktionerna som bokstavligen har slängt grus i maskineriet för de största ryska skeppsvarven.
De har lett till att viktiga motordelar och propellrar inte når Ryssland, berättar WSJ.
Problem för ryska varv
Eftersom leveranskedjorna till Ryssland inte fungerar får landet förlita sig på en flotta av allt äldre fartyg, som bland annat exporterar olja. Förra året var särskilt tufft för varven som på egen hand känner av de västerländska sanktionerna, där till exempel United Shipbuilding Corp, eller USC, har många ordrar på gång – hela 59 lastfartyg – men som enbart kunde leverera fyra fartyg i fjol på grund av att bolaget inte längre kan få tillgång till tyska propellrar.
Nu försöker de ryska varven istället satsa på inhemska eller kinesiska motordelar, men det tar tid att lägga om leveranskedjor och det kostar samtidigt mycket pengar.
En annan rysk tillverkare, Zvezda, uppger att leveranskedjorna av utländska delar är upphävda och att det kommer ta flera år innan rysktillverkade produkter på något sätt kan jämna ut den obalansen.
Stöd av regeringen
Nu vänder sig varven samtidigt mot regeringen för stöd och subventioner, vilket det verkar som att de kommer få framöver där myndigheterna har lovat att miljardbelopp ska pumpas in i uppbyggnaden av den inhemska varvsindustrin.
Läs även: ”Var en riktig man” – så lockar Ryssland nya rekryter
Läs även: Ryssland kontrar: Skapar egen Chat GPT
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.