Tankfartyg lastad med olja och som verkar i en gråzon – en skuggflotta – ser till att Ryssland lyckas runda sanktionerna från väst.
Robust skuggflotta rundar västs oljeembargo
“Till västs förtret och Rysslands lättnad finner vi att den nya ‘skugginfrastrukturen’ för sjöfart och finansiering är robust och omfattande”.
Det skriver The Economist som kikat närmare på hur Ryssland lyckas manövrera förbi västmakternas embargo mot rysk, sjöburen olja.
Missa inte: Rysk “skuggflotta” ska runda pristaket på olja
Den 5 december trädde importförbudet mot rysk olja till havs i kraft som innebär att ryska handelsfartyg med det “svarta guldet” endast tillåts använda sig av västländernas logistik och försäkringsbolag om lasten är prissatt under 60 dollar per fat.
Snart dags för nytt sanktionspaket
Om några dagar, den 5 februari, börjar nästa sanktionspaket att gälla och då handlar det om den ryska dieseln och andra raffinerade produkter.
Från väst är förhoppningen att sanktionerna ska utarma Rysslands krigskassa, men det lyckas inget vidare då aktörer som opererar i skymundan har dykt upp och ser till att hålla de ryska oljefrakterna till sjöss vid liv.
Dessa “nykomlingar” i branschen, som The Economist kallar dem, är inte baserade i Genève, utan i Hong Kong eller Dubai, framgår det.
När det första sanktionspaketet blev verklighet i början av december förra året slog det inledningsvis mot Ryssland.
Men sedan har den ryska oljeindustrin “återhämtat sig till nivåer som senast sågs i juni”, enligt den här granskningen.
Skuggflottan fraktar ryska oljan till Kina och Indien
Framför allt uppges Kina och Indien importera den ryska oljan som är belagd med embargo, samtidigt är oljan som skeppas från Ryssland nu svårare att spåra, enligt kartläggningen.
Mer eller mindre sjöodugliga tankfartyg från Iran och Venezuela används och dessa fartyg stänger av sina transpondrar för att gå under radar.
“De döps om och målas om, ibland flera gånger per resa. De passerar ofta via upptagna terminaler där deras råolja blandas med andra, vilket gör det svårt att upptäcka.”
Den här gråzonen av ryska, tvivelaktiga oljetransporter till sjöss – dessutom i en omfattning som beskrivs som industriell – splittrar inte bara hela det globala energisystemet, det är “farligt”, slår The Economist fast.
Läs mer: Trots embargo – rysk råoljeexport studsar upp
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.