Dagens PS

"Rackartyg" på metallmarknaden – aluminium pressat

Aluminium
Lastbilar med aluminium på väg till Adani Green Energy i Indien. (Foto: Rafiq Maqbool/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 30 sep. 2024Publicerad: 30 sep. 2024

Senaste kontroversen på metallmarknaden: Höjda avgifter för att omregistrera metaller på lager, “rackartyg” eller rimligt försvar av vinster?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Majoriteten av världens metallhandel görs av hävd på London Metals Exchange (LME), där handel i både korta och långa kontrakt pågått sedan 1847. Handeln av metaller på LME omsätter på pappret över 150 biljoner kronor om året. Det är den sista stora börs som fortfarande använder sig av “open outcry”, den traditionella metoden för köp och försäljning på ett börsgolv där kommunikationen sker med rop och handsignaler.

I veckan träffas branschen för den årliga LME Week, och det är bråkigt i metallvärlden – som vanligt, rapporterar Bloomberg. Den senaste kontroversen handlar om en prispress på aluminiummarknaden, som kretsar kring lageravgifter.

Incitament för karusellhandel

Företaget Istim Metals LLC är den största spelaren, de lagrar runt hälften av all metall i LME:s handelsnätverk, som är till för att säkerställa att priserna på börsen inte skiljer sig för mycket från den fysiska handeln på metallmarknaden.

Istim Metals och deras konkurrenter i metallager-branschen tjänar pengar genom att dra till sig metall, och sedan ha kvar den där så länge som möjligt, då det utgår hyra för lagerplatsen.

Systemet skapar incitament för karusellhandel – att flytta metall från ett lager till ett annat, samt skapar en marknad för handlare som försöker göra vinster på skillnader i priser på spotmarknaden och terminskontrakt för framtida leveranser.

Lagerbolagen som Istim Metals tar ut en avgift för att omregistrera samma metall då den byter plats eller ägare, och det är också här den senaste kontroversen finns, då Istim nyligen femdubblade priset per ton för omregistreringar.

Riskerar att skapa prispress

Vissa kallar det för “rackartyg” från Istim för att behålla metall i sina lager, vilket förvränger priserna på LME. Istim drivs av branschkändisen Michael Wheelan, som tidigare varit involverad i många kontroverser i metallbranschen, berättar Bloomberg. Istim menar att de arbetar inom reglerna för att skydda sina vinster i en verksamhet med låga marginaler.

ANNONS

LME hoppas kunna reda ut saken snabbt under sin industrivecka för metallmarknaden, då högre lageravgifter riskerar att skapa prispress på metaller om metallhandlare vill bli av med dem istället för att hålla i lager. Särskilt aluminium riskerar att inom kort hamna i en “short squeeze”.

“LME gör alltid vad de kan för att svara på utmaningarna, men det är som att klämma en ballong – luften kommer bara att flytta någonstans och ett annat problem kommer att dyka upp”, säger Nick Madden, tidigare chef på aluminiumbolaget Novelis.

Läs även: Turbulent utveckling på råvarumarknaden under 2024 (Dagens PS)

Läs även: Branschspecial: Metall och gruvdrift – här är bolagen (Dagens PS)

Läs även: Goldman: Därför ska du köpa råvaror (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Mångårig journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Mångårig journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS