5,50 kronor per liter – så mycket billigare skulle priset på diesel bli till 2024, skrev Tidöpartierna på DN Debatt. Dagen efter backar statsminister Ulf Kristersson (M) från beskedet.
Lovade 5,50 kronor rabatt på diesel – backar
Mest läst i kategorin
Efter söndagens partiledardebatt i SVT skrev regeringen och Sverigedemokraterna på DN Debatt att priset på diesel skulle kunna sänkas med 5,50 kronor per liter till 2024.
“Reduktionsplikten kommer att sänkas till 6 procent vid årsskiftet, vilket innebär att det kan bli runt 5,50 kronor billigare per liter diesel att tanka redan 2024”, skrev partierna.
Detta har Dagens PS rapporterat om tidigare i dag.
“Kommer inte att bli i närheten av den siffran”
Beskedet möttes av kritik från bland annat Preem, vars presschef Dani Backteg i en intervju med Svenska Dagbladet, sa:
“Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av av den siffran”.
Även Dagens PS rapporterade under måndagsmorgonen om detta med hänvisning till SvD.
Senaste nytt
Kritik mot sänkt reduktionsplikt
I dag måste diesel bestå till 30,5 procent av biodrivmedel. Reduktionsplikten är avgörande för att Sverige ska lyckas nå klimatmålen, enligt Energimyndigheten.
Det finns flera möjliga nackdelar med en sänkt reduktionsplikt.
Dels skulle det kunna få konsekvenser för klimatet, dels kan det resultera i att det blir brist på råvaror, som diesel.
“Det skulle kunna bli fråga om ransonering, eftersom vi ser en betydande risk att Preem och andra inte kan trygga försörjningen”, säger Dani Backteg.
Kristersson backar från förslaget
Nu meddelar statsminister Ulf Kristersson (M) att det inte är säkert att dieselpriset sänks med 5,50 kronor per liter efter att reduktionsplikten sänks till sex procent vid årsskiftet.
“Ingen kan lova exakt, för det beror på vilka priseffekter vi har av andra skäl också naturligtvis”.
“Vi gjorde ett räkneexempel som visar att har man väldigt höga inblandningskrav av biobränsle, som är mycket dyrare, då blir det stora prisskillnader”, säger han till TT.
Möter kritiken
Som kommentar på kritiken som kommit från företagen i drivmedelsbranschen, svarar Kristersson:
“Det finns säkert de i drivmedelsbranschen som inte gillar det här, det har jag respekt för. Men det är inte för deras skull som vi sänker reduktionsplikten utan det är för svenska hushåll”.
Läs även: Nu rasar priset på drivmedel
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.