Den klassiska bilvärlden har drabbats av smugglarnas intresse. Nu används bilarna som knarkgömmor in i Europa.
Knarkgömma i klassiska bilar
Mest läst i kategorin
Handeln med klassiska bilar över Atlanten är fortfarande en omfattande verksamhet. Hobbyn växer alltjämt och antalet bilar som skeppas åt båda hållen över Atlanten är stort.
Verksamheten kan också verka oskyldig. Enskilda individers drömbilar som köps i USA och fraktas hem till sin längtande nya ägare är ju på alla sätt en oskyldig och varm verksamhet.
Eller?
Nyligen fick tullen i Nederländska Rotterdam tips om att en container med klassiska bilar kunde vara värd att kontrollera lite extra.
Mellanlandat i Panama
Containern med klassiska bilar kom från USA via Panama och skulle tullas in i Rotterdam. Bilarna skulle sedan transporteras till sina nya lyckliga ägare.
Containern visade sig dock innehålla mer än bara fina bilar. Enligt den Nederländska åklagarmyndigheten hittades 600 kilo kokain i bilarna med slutdestination Schweiz.
Även om värdet på unika klassiska bilar gått upp de sista året, gav kokainet bilarna en rejäl värdestegring.
När tullen gått igenom samtliga fordon visade sig det samlade tillslaget ha ett värde på omkring 500 miljoner kronor.
Detta var dock inte första gången klassiska bilar användes som plattformar för knarksmuggling.
I augusti 2022 stoppades ett parti med 31 bilar i den Australiensiska tullen. Gömt i fordonen hittades 144 kilo kokain, gömt av smugglare. Bland annat en klassisk Bentley som visade sig vara fylld med paket bakom lyktinsatser, i skärmar och på andra ställen.
Knarksmugglarna letar ständigt nya vägar att skeppa över droger från Sydamerika till den omfattande marknaden i Europa och Australien. Och en sådan entusiastbaserad verksamhet som klassiska bilar, är självklart en mycket bra täckmantel för transporterna över Atlanten.
Men nu kanske även denna väg har stängts. Tack och lov.
Läs även:
Tesla förlorar priskriget – höjer Model Y. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.