Floden av billiga kinesiska elbilar, som Dagens PS tidigare rapporterat om, är inte enbart en huvudvärk för de europeiska biltillverkarna. Också efterfrågan på regionalt producerade råvaror kan falla dramatiskt.
Kinas billiga elbilar hotar hel bransch i Europa
Billiga elbilar från Kina lockar europeiska köpare, och det är inte enbart biltillverkarna i Europa som har orsak att oroa sig över den utvecklingen.
Regionala råvaror
Nu larmar Norsk Hydro om de problem som kan uppstå i aluminiumbranschen om utvecklingen fortsätter uppger Financial Times.
Svallvågorna efter den kinesiska elbilsvågen som hotar kan dränka efterfrågan på aluminium producerat i Europa enligt Norsk Hydros vd Hilde Merete Aasheim.
Få ned elbilars vikt
Lättmetallen används som hölje för batteripaketet i elbilar, och i karosserna för att få ned bilarnas vikt och väga upp för det tunga batteripaketet.
En genomsnittlig elbil producerad i Europa förra året bestod av 283 kilo aluminium, jämfört med 169 kilo i en bil med förbränningsmotor.
Bidrag till fabriker
Kina bygger långt fler batterifabriker än vad den egna marknaden behöver, med hjälp av bidrag och lån från staten. Nu fruktar Europas aluminiumbransch att inte bara billiga elbilar flödar in på den europeiska marknaden utan också kinesiskbyggda batterier.
I veckan kom nyheten att Stellantis investerar 1,5 miljarder euro (knappt 18 miljarder kronor) i kinesiska elbils-startup:en Leapmotor, ett sätt för biljätten att ta del av vinsterna från de billiga kinesiska bilarna.
Made in China
Exporten av elbilar från Kina växer lavinartat, även om större delen av dem är kinesisk-tillverkade versioner av västerländska bilmärken, till exempel Tesla.
Aluminium-branschen drabbades hårt av de högre energipriserna efter Rysslands invasion av Ukraina, något Dagens PS tidigare rapporterat om bland annat här.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och motor? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Försäljningen av elbilar faller – då händer det här (Dagens PS)
Läs även: Stellantis vd: Utsläppskraven är “värdelösa” (Dagens PS)
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.