LKAB har gjort Europas största fynd av sällsynta jordartsmetaller i Kirunaområdet. Det meddelar företaget vid en presskonferens på torsdagen.
LKAB gör jättefynd av sällsynta metaller
LKAB har hittat “betydande mängder” sällsynta jordartsmetaller – mer än en miljon ton enligt företagets pressmeddelande.
Fyndigheten är det största hittills kända i Europa.
Störst i Europa
“Det här är goda nyheter inte bara för LKAB, regionen och för svenskarna utan även för Europa och för klimatet”, säger Jan Moström, vd och koncernchef på LKAB i pressmeddelandet.
“Det är den största kända fyndigheten av sällsynta jordartsmetaller i vår del av världen och skulle kunna bli en betydande byggsten för att få fram de kritiska råmaterial som är helt avgörande för att möjliggöra den gröna omställningen”, fortsätter han. “Vi står inför ett utbudsproblem. Utan gruvor, inga elbilar.”
Ingen brytning i EU
Det finns i dag ingen brytning av sällsynta jordartsmetaller i Europa. EU-kommissionen har gjort en bedömning där efterfrågan på de sällsynta jordartsmetallerna förväntas öka femfalt bara under de kommande sju åren.
Metallerna används bland annat till elbilar och vindkraftverk.
Kina dominerar marknaden
I dag är Europa helt beroende av import, och Kina dominerar marknaden. Det betyder en ökad sårbarhet för den europeiska industrin, uppger LKAB.
Det är dock lång väg att gå innan det kan bli fråga om brytning för LKAB. Företaget kommer som ett första steg att lämna in ansökan om bearbetningskoncession under året.
“Investerar stort”
Man har börjat förbereda en ort, flera kilometer lång, på 700 meters djup från den befintliga Kirunagruvan mot fyndigheten för att bättre undersöka den.
“Vi har inte sett slutet på fyndigheten”, säger Jan Moström. “Vi investerar stort för att komma vidare och räknar med att behöva ett antal år för att undersöka fyndigheten ytterligare för att skapa förutsättningar för att lönsamt och hållbart bryta den.”
Långt fram i tiden
Moström säger också att företaget är “ödmjuka inför de utmaningar kring markanvändning och påverkan som finns”.
Först efter att företaget analyserat hur det går att “undvika, minimera och kompensera” för påverkan kan det bli aktuellt att gå vidare med en miljöprövningsansökan och ansökan om tillstånd för brytning, enligt Jan Moström.
Det gör att eventuell brytning ligger 10-15 år fram i tiden.
Läs även: LKAB:s vd till politikerna: Gör om, gör rätt!
Läs även: “VD: Bryt Kinas dominans över litium”
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.