Dagens PS

Ingen omställning – Vattenfall pausar grönt projekt

Ett nytt bioraffinaderi för produktion av förnybara bränslen öppnade i Göteborg i fjol.
Ett nytt bioraffinaderi för produktion av förnybara bränslen öppnade i Göteborg i fjol. (Foto: Pressbild)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 21 jan. 2025Publicerad: 21 jan. 2025

En grön omställning går trögt på många håll i Sverige. Senast i raden är ett samarbete mellan statliga Vattenfall och drivmedelskoncernen ST1 som gäller produktionen av elektroflygbränsle.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Donald Trump har precis intagit Vita huset igen och hans politik går klart ut på att fortsätta “drill baby drill”.

Grön omställning släpar efter

Fossila källor är till för att användas menar han, vilket har fått storbanker i både USA och Europa att backa från sina miljöåtaganden.

Man kan tro att tankesättet hos svenska bolag följer i Trumps fotspår genom att kasta en blick på den senaste tidens krasade omställningsplaner.

En lång rad gröna projekt som innefattar batterier, förnybara bränslen och havsvindkraft har antigen pausats eller slopats helt. Värst är nog regeringens paradprojekt – batteritillverkaren Northvolt – som fortsatt kämpar för sin överlevnad.

ANNONS

Senaste nytt

Pausat samarbete för Vattenfall

Senast i raden är samarbetet mellan statliga Vattenfall och drivmedelskoncernen ST1 som gäller produktionen av elektroflygbränsle som nu pausas, enligt Di.

Den nya anläggningen skulle producera eSAF, ett förnybart elektrobränsle för flyget, och skulle ligga i Västsverige men de planerna ligger på hyllan för tillfället och det är oklart vad som kommer ske framöver.

“Vi fortsätter inte projektutvecklingen just nu”, säger Linda Werner, chef för utvecklingsprojekt
inom förnybara bränslen på ST1.

ANNONS

Enligt henne beror det till stor del på att “marknaden för elektrobränslen måste mogna och en stabil efterfrågan finnas”.

“Och det ser ut att ta betydligt längre tid än vi tidigare trodde.”

Kan inte konkurrera med fossila källor

Linda Werner säger att de höga produktionskostnaderna helt enkelt inte kan konkurrera med kostnaden för fossila bränslen i nuläget.

ST1 ingår redan partnerskap med skogsbolaget SCA kring ett bioraffinaderi som stod klart i Göteborg förra året, som bland annat producerar förnybar diesel (HVO) och förnybart flygbränsle.

De två bolagen har även planer på ytterligare ett projekt ihop – Biorefinery Östrand i Timrå med målet att producera hållbara flygbränslen.

Det hänger givetvis dock på i vilken rikting de politiska vindarna blåser kring omställningen framöver.

“Vi förbereder just nu en plats i Timrå kommun för industriellt bruk och upprätthåller en kontinuerlig dialog med leverantörer och andra intressenter”, säger Linda Werner.

Läs även:

ANNONS

Trump pressar EU – köp vår olja och gas eller betala tullar på allt. Dagens PS

Sanktionerna pressar Ryssland – landets kunder köper annan olja. dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS