Har du också börjat vänja dig med ett fallande drivmedelspris? Det finns inget som säger att prisfallet måste sluta här – tvärt om talar mycket för att det kan gå lägre.
Då går bensinpriset under 14 kronor
Mest läst i kategorin
Det mesta pekar mot att du inte behöver “passa på att tanka” för att bensinpriset är lågt – det kan mycket väl bli lägre.
Nu har det gått ett bra tag sedan bensinpriset var uppe och dansade över 24 kronor litern, sommaren 2022. Sedan dess har trenden varit glasklar – en kraftig nedgång, i dag på omkring 30 procent sedan toppen som följde Rysslands invasion av Ukraina, de lägsta priserna på tre år.
2022 toppade också oljepriset på drygt knappt 120 dollar per fat, efter en klättring som började redan med världsekonomins återhämtning i slutet av pandemin. Men sedan dess har priset på såväl olja som drivmedel störtat nedåt.
Därför blir det billigare att tanka
En del i det lägre priset är den sänkta reduktionsplikten, som har sänkt bensinpriset med ungefär en krona från årsskiftet i år. Men de andra sju kronorna hänger ihop med det fallande oljepriset – det är alltså situationen på oljemarknaden som står för det stora prisfallet.
Det är framför allt frågetecken om marknadens framtida efterfrågan på olja i relation till volymerna som producerats som fått oljepriset att falla tillbaka till 70 dollar per fat.
Men om OPEC+ höjer sin produktion som man lovat, och den libyska oljan kommer ut på marknaden igen samtidigt som efterfrågan fortsätter att sjunka – då kan oljepriset också fortsätta falla.
Då går bensinpriset under 14 kronor
Hur lågt måste oljepriset falla för att vi ska betala 14 kronor för bensinen? Det skulle motsvara ett prisras på ungefär 15 procent mot dagens bensinpris.
För att bensinpriset skulle falla med omkring 27 procent (vilket det gjort, även om man räknar bort den sänkta reduktionsplikten) krävdes det att oljepriset skulle falla med 40 procent.
Allt annat lika så behöver oljepriset falla med ungefär 20 procent till, alltså till 56 dollar fatet. Då skulle också bensinen kosta under 14 kronor vid pumpen.
Allt som krävs för att det ska bli verklighet är att oljeproduktionen ökar och att efterfrågan är sval, då kan oljepriset fortsätta falla mot pandemins låga nivåer, något som flera storbanker tror kan bli verklighet:
“Botten för oljepriset är dock inte nådd ännu, i alla fall inte enligt storbankerna Citigroup och JP Morgan Chase som båda förutspår ett oljepris på 60 dollar fatet nästa år”, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg och hedgefonderna spekulerar på allt lägre oljepriser framöver.
Några brasklappar
Oljepriset har inte en direkt relation till bensinpriset i svenska pumpar. Drivmedelspriserna påverkas även av särskilda skatter och den kvarvarande reduktionsplikten – och dessa är inte helt relaterade till råvarans pris.
Det är därför som vi har kollat på hur oljepriset har påverkat bensinpriset de senaste två åren. 10 procent billigare olja betyder inte 10 procent billigare bensin.
Räknar man in den höga inflationen, alltså att våra pengar blivit mindre värda riktigt snabbt, så har priset på bensin faktiskt blivit ännu billigare. Med dagens oljepris och reducerade reduktionsplikt hade bensinpriset varit omkring 15 kronor för två år sen.
Alltså är det redan nio kronor billigare att tanka idag än vad det var 2022. Och ett bensinpris på 14 kronor hade motsvarat ett bensinpris på 12,50 kronor 2022. Där kan vi snacka låga priser.
Läs även: Så påverkas Ryssland av det låga oljepriset. Dagens PS
ANNONS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.