För bara några år sedan var metallen det hetaste på marknaden – nu är litiumpriset så lågt att Kinas batterijätte CATL stänger ned 5 procent av världens produktion.
Boom och krasch – litiumpriset för lågt för Kinas batterijätte
Priserna på litium började rusa 2020 igen efter några hårda år när Tesla skalade upp sin elbilsproduktion och allt fler bolag beställde litiumkemikalier till batteritillverkning. De fortsatte rakt uppåt under 2021 och 2022 till rekordnivåer, men sedan dess har det burit nedåt igen. Litiumpriset har fallit med 90 procent sedan toppen i mitten av 2022.
CATL stänger ned produktion
Wall Street Journal beskriver det som ett klassiskt exempel på en råvarucykel med en boom följt av en krasch.
Efterfrågan på metallen ökade kraftigt i samband med elbilarnas ökande del av bilmarknaden, men tillgången på litium har ökat ännu snabbare och det finns nu ett överskott av metallen på marknaden.
När priserna rusade så blev incitamenten högre att hitta litium, och litium fanns att hitta, särskilt på platser som Afrika och Kina där investerarna har begränsad information om gruvdriften.
Eftersom priserna har sjunkit så lågt verkar utbudsnedskärningar nästan oundvikliga eftersom producenterna gör små vinster eller till och med förluster, rapporterar Wall Street Journal. Mycket riktigt så har också den kinesiska batterijätten Contemporary Amperex Technology, CATL, stoppat produktionen vid en av sina litiumgruvor som enligt UBS står för 5 procent av världens litiumproduktion.
Goldman Sachs: Utbudet 57 procent högre
Tidningen tror inte att litiumpriserna kan falla så mycket mer, då det snart är rent olönsamt att bryta metallen.
Men de tror inte heller på någon snabb comeback för litiumpriset. Skulle priserna öka så finns det mer litium att bryta, vilket återigen skulle dämpa priserna. Storbanken Goldman Sachs uppskattar att utbudet blir 57 procent högre än efterfrågan nästa år.
Läs även: Så ska oljebolagen bli storspelare i batteriindustrin (Dagens PS)
Läs även: Litiumpriserna fortsätter falla: “Tåget har lämnat stationen” (Dagens PS)
Läs även: Revolutionerande bilbatteriet – håller i 50 år (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.