Dagens PS

Afrikas nya oljejätte pressar Europa – vad händer nu?

Nigeria satsar miljarder på ett nytt raffinaderi
Nigeria satsar miljarder på ett nytt raffinaderi som kommer att innebära utmaningar för industrin i Europa. (Bild: Canva)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 21 jan. 2025Publicerad: 21 jan. 2025

Oljeindustrin i Europa möter stora förändringar när en stor kraft håller på att ta mer plats på den globala marknaden. Nigeria, en av världens största oljeproducenter, står nu i centrum för utvecklingen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det nyöppnade Dangote-raffinaderiet, med en prislapp på 20 miljarder dollar, kan innebära en historisk vändpunkt.

Anläggningen har en kapacitet på 650 000 fat per dag och förväntas inte bara minska Nigerias importberoende – den kan även förändra de globala marknadsflödena, rapporterar Oilprice.com.

Hot mot raffinaderier i Europa

Den europeiska raffinaderiindustrin har redan haft några tuffa år, med hård konkurrens från Mellanöstern och Asien samt en gradvis minskad efterfrågan på fossila bränslen i takt med den gröna omställningen.

Nu riskerar nigeriansk export att slå hårt mot europeiska producenter, särskilt de som varit starkt beroende av försäljning till Afrika.

Läs även: Sanktionerna pressar Ryssland – landets kunder köper annan olja. Dagens PS

Afrika har traditionellt varit en av de största marknaderna för europeiska raffinaderier, då länder som Nigeria, Ghana och Elfenbenskusten har importerat stora mängder diesel och bensin. Med Dangote-raffinaderiet i drift kan detta snabbt förändras, och europeiska aktörer tvingas hitta nya köpare för sitt bränsle.

Dangote-raffinaderiet i korthet

  • Plats: Lagos, Nigeria
  • Kapacitet: 650 000 fat per dag
  • Investering: 20 miljarder dollar
  • Ägare: Dangote Group
  • Produktion: Diesel, bensin, flygbränsle och petrokemiska produkter

Med ett allt starkare Afrika på energikartan är det tydligt att de globala oljeaktörerna behöver anpassa sig till en ny verklighet.

ANNONS

Senaste nytt

Självförsörjande Afrika problem i Europa

ANNONS

Om raffinaderiet lever upp till förväntningarna kan det på sikt bidra till en större energioberoende för Afrika. Nigeria har i decennier haft svårt att hantera sina bränslesubventioner och ineffektiva statliga raffinaderier, men Dangote-projektet är privatägt och förväntas vara mer effektivt än tidigare försök att stärka landets raffinaderikapacitet.

Utöver att minska importberoendet kan den nya anläggningen också skapa möjligheter för grannländer att köpa bränsle från Nigeria istället för Europa. Detta skulle stärka regionens energisäkerhet och minska beroendet av externa aktörer.

Vad betyder detta för den globala oljehandeln?

Ett ökat utbud av raffinerade produkter från Nigeria kan leda till prispress på den globala marknaden. Särskilt dieselpriserna kan påverkas, då Europa riskerar att få ett överskott om den afrikanska marknaden försvinner. Samtidigt kan detta ge möjligheter för andra regioner att köpa billigare bränsle från Europa.

På längre sikt kan detta också påverka relationerna mellan Afrika och västerländska oljebolag. Nigeria, som länge varit en stor exportör av råolja, kan nu ta större kontroll över sin egen energimarknad och minska beroendet av utländska aktörer.

Läs mer: Ser vi slutet på Kinas oljeboom? Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS