Ryssland förbjuder export av diesel och bensin och du som exempelvis ska tanka bilen får nu räkna med ännu högre priser vid pumpen, men effekten blir större än så globalt.
Putin stryper kranen – dyrare bensin och diesel
Mest läst i kategorin
De globala marknaderna för drivmedel kommer tveklöst att skaka när Moskva nu stryper exporten av bränsle.
En konsekvens av många är ytterligare prisökningar på diesel och bensin vid pumpen.
Bloomberg skriver att beslutet “riskerar att störa bränsleförsörjningen inför vintern” då den ryska exporten är ledande globalt.
Hittills i år har Ryssland levererat mer än en miljon fat dieselbränsle och det gör landet till världens största sjöburna exportör av bränslet.
Det tapp som nu är att vänta på marknaden med beskedet från Moskva skulle kunna möta hela Tysklands efterfrågan på bränsle, framgår det.
Diesel håller motorn i gång i globala ekonomin
Det är långtifrån bara vägtrafikens fordon som är beroende av diesel, det används även i fartyg och tåg och inom jordbruket, liksom i tillverkningsindustrin och byggsektorn.
Dieselbränsle håller kort och gott i gång stora delar av världsekonomin.
Frågan nu är hur länge Putin och hans kumpaner i Kreml tänker hålla den globala ekonomin i schack med exportförbudet av diesel och bensin, som trädde i kraft redan på torsdagen 21 september men har inget slutdatum.
“Allt handlar om varaktigheten”, säger Eugene Lindell, chef för raffinerade produkter på konsultföretaget FGE, till Bloomberg där en oljeproduktanalytiker dock utgår från att det blir kortvarigt.
Ryssland har sagt att exportförbudet av bränsle är temporärt och att det syftar till att stabilisera den inhemska marknaden.
Följden blir, skriver Bloomberg, att de europeiska bränslepriserna ökar då marknaderna redan beskrivs som strama efter Saudiarabiens och Rysslands tidigare besked att skära ner på sin oljeproduktion ytterligare till slutet av året.
Dieselpriserna har redan tagit ett skutt upp på nyheten om exportförbudet av drivmedel från Ryssland.
Läs även: Fondproffs bettar på oljan – eldar på prisrallyt Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.