Farhågorna att passagerarna skulle överge SAS efter pilotstrejken har inte infriats – tvärtom har biljettförsäljningen fått rejäl fart.
Pilotstrejk blev INTE dolkstöt för SAS
Mest läst i kategorin
“Det var som att slå på en strömbrytare. I dag kan vi konstatera att försäljningen av SAS biljetter inte bara är lika bra som före strejken. Försäljningen är i nivå med tiden före pandemin, det vill säga till och med ett snäpp högre”, säger Terje Berge, kommersiell chef på Finn Reise, till flysmart24.
Många befarade att den drygt två veckor långa pilotstrejken skulle lamslå det redan svårt krisande flygbolaget då tiotusentals människor drabbades av inställda resor.
Men SAS upplever i dag att kunderna har strömmat tillbaka, och den bilden ger inte bara flygbolaget i Norge utan även i Sverige och Danmark, förklarar Tonje Sund, presschef för SAS i Norge, i artikeln.
Totalt slog pilotstrejken mot 380 000 SAS-resenärer och för SAs blev notan 1,5 miljarder svenska kronor, enligt flysmart24.
SAS har med anledning av sin prekära skuldsituation sökt konkursskydd i USA enligt Chapter 11 och kommenterar inte sina försäljningssiffror förrän nästa kvartalsrapport släpps.
Det sker i slutet av augusti.
Den 5 juli redovisade flygbolaget sina trafiksiffror för juli och där konstaterar SAS att fler än 3 700 flyg ställdes in på grund av pilotstrejken.
Så här skriver SAS i pressmeddelandet: “I juli reste 1,3 miljoner resenärer med SAS, en ökning med ungefär 23 % jämfört med samma månad året innan. SAS kapacitet ökade samtidigt med 8 % jämfört med samma period föregående år. Jämfört med förra månaden minskade det totala antalet passagerare med 32 % och kapaciteten minskade med 23 %, vilket var ett resultat av den 15 dagar långa pilotstrejken. Kabinfaktorn för juli var 82 %, en förbättring med 21 procentenheter jämfört med juni förra året.”
Läs mer: SAS har över 58 miljarder kronor i skulder
Läs även: SAS-krasch nära? Ansöker om konkursskydd i USA
Läs också: Flyganalytiker: SAS utsikter ”extremt dystra”
Läs vidare: SAS vd: Kan bli slutet för flygbolaget
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.