Clas Ohlsons onlineförsäljning landar under analytikernas snittprognos men den totala försäljningen ökade mer än väntat.
Clas Ohlsons försäljning över förväntan
Mest läst i kategorin
Detaljhandelskedjan ökade sin försäljning med 5 procent i juni jämfört med samma månad i fjol, skriver Di.
Den förväntade försäljningstillväxten låg på 1,8 procent. Organiskt förväntades en ökning på 1,6 procent men landade på 5 procent.
Läs även: Fortsatt rött på rapportstinn Stockholmsbörs
”Vi träffade rätt i vårt kunderbjudande även i juni och ökade försäljningen organiskt med 5 procent och 7 procent i jämförbara enheter. Därmed lyckades vi behålla den positiva försäljningsutvecklingen från maj”, säger Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström i en kommentar enligt Di.
Försäljningen online sämre än väntat
Omsättningen landade på 748 miljoner kronor i juni jämfört med 714 miljoner i juni förra året.
Onlineförsäljningen ökade med 2 procent i juni jämfört med samma månad förra året. Vilket är sämre än väntat då analytiker räknade med en försäljningstillväxt om 10,5 procent online.
”Makrofaktorer som inflation och valutaeffekter påverkar fortsatt vår affär och det arbete vi gör med att reducera kostnader är, och kommer att vara, en förutsättning för att kunna utveckla sortimentet, upprätthålla en hög servicenivå och bibehålla vår starka prispostion”, säger Kristofer Tonström.
Relaterade artiklar:
Skribent och researcher
Skribent och researcher
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.