Streamingtjänsterna har medfört stora utmaningar för sattelit-TV. Situationen har möjliggjort en affär där ett jättebolag säljs för bara en dollar.
Omsätter 170 miljarder – säljs för en dollar
Mest läst i kategorin
Efter årtionden av samtal och dealande går satellit-tjänsterna DirecTV och Dish Network ihop genom en affär där DirecTV betalar en dollar för konkurrenten som omsätter 170 miljarder.
Båda bolagen har haft svårt att behålla sina prenumeranter när streaming blivit allt populärare. Netflix, Disney+ och Prime Video har vuxit snabbt och tagit miljontals kunder från de traditionella TV-lösningarna.
Genom köpet ska de kombinerade bolagen “gynna USA:s tv-tittare genom att erbjuda en starkare och mer konkurrenskraftig tjänst i en videoindustri som domineras av techjättar och programmerare”, säger DirecTV, enligt CNN.
Köper jättebolaget för bara en dollar
Den märkvärdiga prislappen blir plötsligt mer begriplig när man får veta att DirecTV också tar över de miljardskulder som Dish har dragit på sig.
Affären hänger på att de som har lånat ut pengar till Dish accepterar budet. Alternativet är att riskera att sattelitjätten går i konkurs.
Uppskalning ska ge bättre affär
Inledningsvis kommer affären på en dollar att kräva att DirecTV och deras ägare säkrar pengar för att täcka de stora skulderna som Dish brottas med. Men därefter ser man att sammanslagningen ska möjliggöra stabilare intäkter.
Om sammanslagningen blir av så kommer den nya tjänsten att ha omkring 20 miljoner prenumeranter, där DirecTV står för ungefär 11 miljoner av dessa. Men trots den höga siffran så är det långt från bolagets peak från 2015 så man hade över 20 miljoner prenumeranter.
Läs även: Jättelik hamnstrejk inleds – handeln hotad. Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.