Dagens PS

Ökad konkursrisk för pressade flygbolag

flygbolag
Ungerska lågprisflygbolaget Wizz Air väntas stå pall under flygbolagens väntade kris i vinter, där vissa andra flygbolag enligt Bernsteins analys riskerar att duka under. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 06 sep. 2022Publicerad: 06 sep. 2022

SAS är inte ensam om att krisa bland flygbolag i Europa och bedömare utgår från att det kan sluta med krasch för flera av bolagen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I rådande energi- och inflationskris tror åtminstone analytiker vid Sanford C. Bernstein att många europeiska länder väljer att fokusera sina stimulanser på annat än utsatta flygbolag.

Bedömningen är att konkurshotet ökat i vinter mot flygbolag som har det tufft.

Under pandemin svämmade stödet över för flygbranschen som tappade sina resenärer i samband med covid-restriktionerna.

Men nu har många europeiska länder helt andra kriser att tampas med, samtidigt som bolagen fortfarande lider av sviterna från pandemin och brottas med högre bränsle- och arbetskraftskostnader, skriver Bloomberg med hänvisning till Bernstein.

Medan vissa flygbolag kämpar för sin fortsatta existens riskerar många europeiska hushåll att inte klara av sina elräkningar i vinter.

I de värsta farhågorna talas det om att människor kan frysa ihjäl till följd av energikrisen.

Det är i relation till detta som flygbolagens umbäranden ska ses och enligt två Bernstein-analytiker, som Bloomberg refererar till, är mindre flygbolag i Central- och Östeuropa mest sårbara.

För Europas sex största flygbolag – Ryanair, Easyjet, Wizz Air, Air France-KLM, IAG och Lufthansa – bedöms risken vara mer försumbar.

De tre förstnämnda bolagen behåller sina betyg om hög kreditvärdighet medan de resterande tre flygbolagen kan få statlig hjälp om det behövs, enligt analysen.

ANNONS

“De mest utsatta flygbolagen inkluderar ett från Cypern och två från Albanien, samt flygbolag baserade i Vitryssland, Bulgarien, Tjeckien, Georgien, Moldavien och Rumänien”, framgår det i artikeln med hänvisning till Bernstein-analysen.

I fallet med SAS har flygbolaget som bekant ansökt om konkursskydd enligt chapter 11 i USA, en process som fortlöper vid sidan av att företaget fått ett så kallat brygglån på motsvarande 7 miljarder kronor från det amerikanska riskkapitalbolaget Apollo Global Management.

Läs även: SAS kommer in med ny miljardförlust

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS