Amerikanska Apple fortsätter att tappa marknadsandelar i Kina, där försäljningen av Iphone fallit 19 procent under det första kvartalet.
Nytt ras för Apple i Kina – tappar 19 procent av sin försäljning
Mest läst i kategorin
Enligt forskningsbolaget Counterpoint Research innebär det Apples sämsta kvartal i regionen sedan covid-19-pandemin slog till i början av 2020. Det rapporterar Bloomberg.
Mobiltelefonmarknaden som helhet i Kina steg dock med 1,5 procent under kvartalet, men det är lokala företag som Honor Device Co. och Xiaomi Corp som ökar. Även Huawei går starkt.
Kvartalet innehöll också det kinesiska nyåret, vilket normalt sett brukar öka försäljningen ordentligt. Men för Apple visar det att raset i Kina är ännu mer allvarligt.
Världens näst största företag Apple (efter Microsoft) har en aktie som har fallit 14 procent i år, efter att skepticism infunnit sig på marknaden efter en lång tid av hög tillväxt. Bank of America är dock fortfarande optimistiska om bolagets framtid på grund av Apples defensiva kassaflöden, skriver Bloomberg.
Läs även: Apple tappar tronen: Här är världens mest värdefulla bolag (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.