Dagens PS

Nytt problem för rederierna: Allt för många containrar

Containrar i Hamburgs hamn. för rederierna är det ett problem att det finns för många containrar och att depåerna där de förvaras är fulla
Containrar i Hamburgs hamn. För rederierna är det ett problem att det finns för många containrar och att depåerna där de förvaras är fulla. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 11 nov. 2022Publicerad: 11 nov. 2022

När pandemin var som värst var det brist på containrar, nu är problemet det motsatta, det finns för många containrar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Containerdepåer som används för att förvara containrar när de har lossats är nu fulla, det, och de fallande fraktpriserna, pekar på att den globala efterfrågan minskar och att vi står inför en ekonomisk avmattning, det rapporterar CNBC.

I en branschuppdatering den här veckan sade Container Xchanges vd Christian Roeloffs att det helt enkelt inte finns tillräckligt med depåutrymme för att alla containrar ska få plats.

“Med ytterligare containerlager på marknaden som frigörs, till exempel från avyttring av leasingflottor, kommer trycket på depåerna öka under de kommande månaderna”, sade han, skriver CNBC.

Minskande aptit att konsumera

Nästan 60 procent av de 200 handlare och speditörer som Container Xchange talade med i sin undersökning förra månaden sade att de geopolitiska, ekonomiska och politiska riskerna som pressat ned konsumtionen och efterfrågan på containrar är någonting de brottas med.

Handlare och speditörer menar att nedgången i den globala konsumentefterfrågan inte handlar om att världens ekonomi normaliseras efter den konsumtionsökning som kom när världen öppnade upp efter pandeminedstängningar, utan att det är en nedåtgående förändring av aptiten att konsumera.

ANNONS

Senaste nytt

Avmattning i beställningar väntas

Den italienska containerdepå-ägaren Sogeses vd Andrea Monti har sagt till Container Xchange att deras depåer är fulla och att de nu på vissa platser inte kan ta emot nya kunder. Han berättade att högsäsongen för varuleveranser, nu när julen närmar sig, tekniskt sett uteblev i år.

“Vad som har hänt nu är att lasten är ‘i tid’ igen och därför kommer du att se en avmattning i nya beställningar när företag anpassar sig till effektivare omloppstider för sjöfraktsleveranser”, sade Andrea Monti, skriver CNBC.

ANNONS

Containrar står tomma länge

Den globala skadehanteringsleverantören Sedgwicks nationella marinchef, Darin Miller, säger till CNBC att många inte inser att containrarna är tomma mycket av tiden i depåerna.

“Ofta lämnas de sittande i veckor i sträck, det stora antalet containrar på fartyg eller i hamnar, lämnar oss med otillräckligt depåutrymme vilket bara förvärrar vår pågående kris i försörjningskedjan eftersom det påverkar containerns ompositionering och rörelse”, säger Darin Miller till CNBC.

Det senaste Drewry-sammansatta World Container Index, som är ett viktigt riktmärke för containerpriser, har sjunkit till 2 773 dollar, cirka 30 000 kronor, per 40-fots container, containrar som är cirka på 12,19 meter. Det är 73 procent lägre än i september förra året.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Maersk: Många mörka moln vid horisonten

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS